545-0130/01 – Programming I. (prog1)
Gurantor department | Department of Economics and Control Systems | Credits | 5 |
Subject guarantor | Ing. Jiří Švub, Ph.D. | Subject version guarantor | doc. Ing. Pavel Staša, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 1 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2014/2015 | Year of cancellation | 2018/2019 |
Intended for the faculties | HGF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The main aim of the course is to show various possibilities of creating user programs, focusing on basic concepts and logical structures such as cycles, conditions and use of variables. Familiarization with these programming languages is to such a level that students will be able to realize simple algorithms independently using selected programming language. Practical lessons are partly realized in the form of individual consultations.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Summary
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
http://msdn.microsoft.com/cs-cz/ee423659.aspx.
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Úvod a základní pojmy, Způsob zpracování programu
2. Struktura programu
3. Kompilace a Linkování / Interpretace kódu
4. Deklarace, definice proměnné s použitím jednoduchých datových typů
5. Použití jednoduchých proměnných. (přiřazení, inkrementace, dekrementace, čtení)
6. Deklarace/ definice, použití složených proměnných – pole / struktura
7. Deklarace, definice a volání funkcí
8. Větvení programu pomocí: if – else a použití v programu
9. Cyklus: For, a jeho použití
10. Cykly s podmínkou: while, do – while
11. Datová reprezentace celých a reálných čísel
12. Datová reprezentace znaků a řetězců - ASCII / Unicode
13. Práce s řetězci
14. Převody datových typů
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction