545-0168/03 – Virtuální a rozšířená realita (VRR)

Garantující katedraKatedra ekonomiky a systémů řízeníKredity3
Garant předmětuIng. Filip Beneš, Ph.D.Garant verze předmětuIng. Filip Beneš, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrzimní
Jazyk výukyangličtina
Rok zavedení2021/2022Rok zrušení
Určeno pro fakultyFASTUrčeno pro typy studiabakalářské, navazující magisterské, magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
BEN170 Ing. Filip Beneš, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Klasifikovaný zápočet 2+0
kombinovaná Klasifikovaný zápočet 8+0

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem předmětu je objasnit aplikační potenciál rozšířené a virtuální reality napříč celým spektrem lidských činností a shrnout jejich možnosti v různých oborech. Studenti se naučí definovat základní pojmy spojené s těmito technologiemi a klasifikovat různé systémy pro tvorbu jejich obsahu. V praktické části předmětu budou studenti schopni plánovat a praktikovat vývoj vlastních aplikací, které využívají rozšířenou a virtuální realitu. V rámci tohoto předmětu budou studenti identifikovat praktické a užitečné aplikace těchto technologií, popsat jejich roli jako rozhraní člověk/stroj a aplikovat své znalosti na nové trendy v oblasti Industry 4.0. Dále se naučí vyhodnotit efektivitu těchto technologií v různých kontextech a prezentovat své výsledky.

Vyučovací metody

Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt

Anotace

Po absolvování předmětu budou studenti schopni vytvořit jednoduchou aplikaci využívající rozšířenou realitu, která propojí reálný a virtuální svět. Zároveň získají dovednost využít fotogrammetrii pro převod objektů z reálného světa do podoby 3D modelů a budou schopni tyto modely začlenit do aplikací vytvořených ve virtuální realitě, čímž obohatí uživatelský zážitek a rozšíří funkcionalitu svých projektů.

Povinná literatura:

KLÁN, Petr a MARIANČÍK, Tomáš. Jak stavět virtuální světy v metaverzu Neos: LogiX, avatary, Neos, virtuální realita. [Litomyšl]: H.R.G. spol. s r.o., 2019. ISBN 978-80-88320-26-5. KEBO, Vladimír a KODYM, Oldřich. Virtuální realita a řízení procesů: [odborná publikace]. Ostrava: VŠB-TU Ostrava ve vydavatelství Montanex, 2011. ISBN 978-80-7225-361-6. ORŠULÁK, Tomáš a PACINA, Jan. 3D modelování a virtuální realita. Ústí nad Labem: Tomáš Mikulenka, 2012. ISBN 978-80-904927-4-5. AUKSTAKALNIS, Steve. Practical augmented reality: a guide to the technologies, applications and human factors for AR and VR. Boston: Addison-Wesley, [2017]. ISBN 978-0-13-409423-6.

Doporučená literatura:

RYAN, Marie-Laure. Narativ jako virtuální realita: imerze a interaktivita v literatuře a elektronických médiích. Možné světy. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2507-4. SLABÝ, Antonín. Počítačová grafika. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-208-9. MYŠKA, Karel a MUNZAR, Michal. Grafika a základy videotvorby. Vydání: první. Texty k sociální práci. Vybrané kapitoly z teorií a metod sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-457-1. MAYER, Richard E. (ed.). The Cambridge handbook of multimedia learning. Secon edition. New York: Cambridge University Press, 2014. ISBN 978-1-107-61031-6.

Další studijní materiály

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Závěrečný písemný test, kontrola přečtené odborné literatury, zpracování semestrální práce.

E-learning

Další požadavky na studenta

Minimálně 70% účast na cvičeních. Absence v rozsahu maximálně 30% musí být omluvena a omluva musí být vyučujícím akceptována (o důvodnosti omluvy rozhoduje vyučující). Průběžné odevzdávání úkolů zadaných na cvičení v termínech stanovených vyučujícím.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Historie virtuální (VR) a rozšířené reality (AR) 2. Základní pojmy a teoretická východiska VR a AR 3. Webové rozhraní pro AR/VR 4. Nástroje pro tvorbu obsahu AR/VR 5. Aplikační potenciál AR/VR ve stavebnictví a architektuře 6. Aplikační potenciál AR/VR v ekonomice, marketingu a retailu 7. Aplikační potenciál AR/VR ve zdravotnictví a systémech pro zlepšení kvality života 8. Aplikační potenciál AR/VR v zábavním průmyslu 9. AR/VR v logistice a skladovém hospodářství 10. AR VR jako prostředek pro BIM 11. AR/VR v oblasti vzdělávání a zaškolování pracovníků 12. AR/VR a jeho role v Industry 4.0 13. Nebezpečí spojená s AR/VR

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2020/2021 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Klasifikovaný zápočet Klasifikovaný zápočet 100  51 3
Rozsah povinné účasti: Student zpracuje práci k zápočtu.

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: Zpracování a obhajoba semestrální práce

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2024/2025 (N0732A260030) Stavební inženýrství - BIM inženýring P angličtina Ostrava 2 povinný stu. plán
2024/2025 (N0732A260030) Stavební inženýrství - BIM inženýring K angličtina Ostrava 2 povinný stu. plán
2023/2024 (N0732A260030) Stavební inženýrství - BIM inženýring P angličtina Ostrava 2 povinný stu. plán
2023/2024 (N0732A260030) Stavební inženýrství - BIM inženýring K angličtina Ostrava 2 povinný stu. plán
2022/2023 (N0732A260030) Stavební inženýrství - BIM inženýring P angličtina Ostrava 2 povinný stu. plán
2022/2023 (N0732A260030) Stavební inženýrství - BIM inženýring K angličtina Ostrava 2 povinný stu. plán
2021/2022 (N0732A260030) Stavební inženýrství - BIM inženýring P angličtina Ostrava 2 povinný stu. plán
2021/2022 (N0732A260030) Stavební inženýrství - BIM inženýring K angličtina Ostrava 2 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2023/2024 zimní
2022/2023 zimní