545-0203/08 – Základy tržní ekonomiky (ZTE)
Garantující katedra | Katedra ekonomiky a systémů řízení | Kredity | 4 |
Garant předmětu | prof. Ing. Jaroslav Dvořáček, CSc. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Jaroslav Dvořáček, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student prokazuje znalosti:
• základních prvků fungování tržního mechanizmu
• základních ekonomických cílů státu
• základních agregátních ukazatelů měření výkonnosti ekonomiky
Student umí:
• analyzovat způsoby chování jednotlivých ekonomických subjektů v tržní ekonomice
• propojit znalosti všeobecné ekonomické teorie s podmínkami reálné ekonomiky
Student je schopen:
• vysvětlit příčiny tržních selhání a argumentovat praktickou hospodářskou politiku
• popsat a vysvětlit koloběh ekonomického života v tržní ekonomice
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Ostatní aktivity
Anotace
Předmět seznamuje se základními pojmy fungování tržního mechanizmu - tržní subjekty, konkurence, nabídka, poptávka, rovnovážná cena. Je objasněna problematika trhů jednotlivých výrobních faktorů. Jsou vysvětleny příčiny selhání trhu a důvody intervence státu do ekonomiky. V dalším je obsažena základní makroekonomická problematika - hodnocení NH, hospodářský cyklus, ekonomický růst, ceny a inflace, nezaměstnanost, atd. Závěr patří hospodářské politice státu a jejím nástrojům.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Znalosti v průběhu semestru jsou kontrolovány pomocí seminárních prací, semestrálním projektem a kontrolními testy. Ústní zkouška.
E-learning
Další požadavky na studenta
Zpracování seminární práce.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Osnova přednášek:
1. Model trhu s byty: různé způsoby alokace.
2. Chování spotřebitele: rozpočtové omezení, spotřebitelské preference,indiferenční křivky, užitek, výběr spotřebitele.
3. Poptávka spotřebitele: normální a podřadné statky, změny příjmu, důchodově spotřební křivka, Engelova křivka; změna ceny, cenově spotřební křivka, poptávková křivka.
4. Cenová elasticita poptávky.
5. Chování firmy: omezení firmy, výrobní faktory, výnosy z rozsahu, nákladové křivky.
6. Nabídka firmy: konkurenční prostředí, nabídka v konkurenčním prostředí.
7. Monopol: maximalizace zisku, přirozený monopol, příčiny vzniku monopolu, monopolní chování, cenové diskriminace, monopolistická konkurence.
8. Marketing: jeho historický vývoj, základní pojmy, podstata marketingu, systém marketingu.
9. Marketingové informace: marketingový informační systém, marketingový výzkum.
10.Stadia životnosti výrobku, marketingový mix, segmentace trhu, produkt: klasifikace výrobků, trh spotřebního zboží, kupní chování spotřebitelů, průmyslový trh, kupní chování organizací, služby
11. Distribuce: způsoby distribuce spotřebního a průmyslového zboží.
12. Cena, stanovení ceny.
13. Propagační program firmy a jeho hlavní prvky: reklama, osobní prodej, podpora prodeje.
14. Stanovení tržního potenciálu, předvídání v marketingu.
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.