545-0238/05 – Management v hospodářské praxi (MvHPr)
Garantující katedra | Katedra ekonomiky a systémů řízení | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Michal Vaněk, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Michal Vaněk, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 4 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2004/2005 | Rok zrušení | 2007/2008 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student získává schopnost analyzovat řídící proces podniku a charakterizovat jeho složky. Dále si studenti osvojí týmovou práci a komunikační dovednosti. Student integruje dosavadní znalosti a dovednosti se zřetelem na tvorbu strategie podniku.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Předmět představuje jednu z nejdůležitějších lidských činností – management (řízení). Zaměřuje se především na výklad jednotlivých manažerských funkcí a jejich aplikaci v podnikatelských subjektech. Jedná se o funkce sekvenční (plánování, organizování, personalistika, vedení, kontrola) a funkce průběžné
(analýza, rozhodování, komunikace a implementace). Pozornost je věnována též problematice inovačního a projektového managementu.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Definování základních pojmů managementu, charakteristika manažerské práce,
manažerské vlastnosti, dovednosti.
2. Firemní etika a firemní kultura.
3. Systémový přístup k managementu
4. Pracovní porada a zásady jejího vedení
5. Stručný historický vývoj managementu. Charakteristika a představitelé
jednotlivých manažerských směrů.
6. Manažerská funkce plánování: definice, charakteristika jednotlivých typů
plánů, postup plánování. Management podle cílů (MBO).
7. Strategické plánování a řízení. Definice pojmů firemní vize a poslání
firmy, proces strategického plánování, vybrané druhy strategických analýz
(SWOT analýza, Porterův model, analýza PEST), základní typy strategií a
strategické alternativy.
8. Manažerská funkce rozhodování: definice, riziko, časový rozklad
rozhodovacího procesu, rozhodování ve skupině, rozhodovací metody.
9. Manažerská funkce organizování: definice, postup organizování, základní
typy organizačních struktur – výhody x nevýhody, centralizace a decentralizace
řízení, rozpětí řízení, koordinace, organizačně právní formy podniku.
10. Manažerská funkce personalistika: definice, základní činnosti personálních
útvarů (např. výběr, hodnocení odměňování pracovníků).
11. Manažerská funkce vedení: definice, základní vlivy na výkon pracovníka,
motivace a motivační teorie, motivační faktory, význam pracovních skupin a
faktory ovlivňujících jejich výkonost a efektivitu, vývojové fázé týmu.
12. Manažerská funkce kontrola:definice, klasifikace kontrolních procesů,
doporučení k provádění kontrolní činnosti, tendence rozvoje kontrolní činnosti.
13. Komunikační a prezentační dovednosti manažera.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.