545-0260/01 – Teorie firmy a marketing (TEOFM)
Garantující katedra | Katedra ekonomiky a systémů řízení | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Ing. Igor Černý, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Markéta Laštůvková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1990/1991 | Rok zrušení | 2006/2007 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je pochopení chování spotřebitele a firmy a pochopení základních pojmů z oblasti marketingu. Studenti získají teoretické a odborné znalosti z oblasti mikroekonomie a marketingu.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět se zabývá základními pojmy z teorie firmy a marketingu, tj. teorií chování spotřebitele (rozpočtové omezení, spotřebitelské preference) a teorií firmy (produkční funkce, vztah mezi celkovými, mezními a průměrnými produkčními křivkami, náklady, dokonalá konkurence, monopol, monopolistická konkurence) a marketingem (marketingový výzkum, produkt, distribuce, cena, propagace).
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Model trhu s byty: různé způsoby alokace
2. Chování spotřebitele: rozpočtové omezení, spotřebitelské preference,
indiferenční křivky, užitek, užitková funkce, výběr spotřebitele,
3. Poptávka spotřebitele: normální a podřadné statky, změny příjmu,
důchodově spotřební křivka, Engelova křivka; změna ceny, cenově spotřební
křivka, poptávková křivka
4. Cenová elasticita poptávky: způsoby určování elasticity, význam
zjišťování elasticity
5. Chování firmy: omezení firmy, výrobní faktory, technologická omezení,
výnos z rozsahu, nákladové křivky
6. Nabídka firmy: konkurenční prostředí, nabídka v konkurenčním prostředí
7. Monopol: maximalizace zisku, přirozený monopol, příčiny vzniku
monopolu, monopolní chování, cenové diskriminace, monopolistická konkurence
8. Marketing: jeho historický vývoj, základní pojmy, podstata marketingu,
systém marketingu
9. Marketingové informace: marketingový informační systém, marketingový
výzkum
10. Stadia životnosti výrobku, marketingový mix, segmentace trhu, produkt:
klasifikace výrobků, trh spotřebního zboží, kupní chování spotřebitelů,
průmyslový trh, kupní chování organizací, služby
11. Distribuce: způsoby distribuce spotřebního a průmyslového zboží
12. Cena produktu: proces stanovení konkrétní ceny (vycházející výlučně z
nákladů, ovlivňované rovnováhou mezi nabídkou a poptávkou, ovlivňované
konkurenčními tržními podmínkami), faktory ovlivňující tvorbu ceny, řízení cen,
přizpůsobivost cen
13. Propagační program firmy: reklama, Etický kodex reklamy, osobní prodej,
podpora prodeje
14. Stanovení tržního potenciálu, předvídání v marketingu, organice
marketingových činností
15. Trh uhlí
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.