545-0260/01 – Theory of the Firm and Marketing (TEOFM)
Gurantor department | Department of Economics and Control Systems | Credits | 5 |
Subject guarantor | Ing. Igor Černý, Ph.D. | Subject version guarantor | Ing. Markéta Laštůvková, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 4 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1990/1991 | Year of cancellation | 2006/2007 |
Intended for the faculties | HGF | Intended for study types | Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The objective of the subject is to understand to the behavior of consumers and of the firms and to understand the basic terms in the field of Marketing. The students obtain theoretical and expert knowledge in the field of microeconomics and of marketing.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Summary
The subject concerns fundamentals of the theory of the firm and marketing, i.
e. the theory of consumer behavior (budget constraint, consumer
preferences), the theory of the firm (production function, the relationships
among total, marginal and average product curves, costs, perfect competition,
monopoly, monopolistic competition) and marketing (marketing research,
advertising, product placement, costs).
Compulsory literature:
Recommended literature:
KOTLER, Philip. Marketing, management. 12. ed. Prentice-Hall, 2006. 816 pp. 0-
13-145757-8.
Additional study materials
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Model trhu s byty: různé způsoby alokace
2. Chování spotřebitele: rozpočtové omezení, spotřebitelské preference,
indiferenční křivky, užitek, užitková funkce, výběr spotřebitele,
3. Poptávka spotřebitele: normální a podřadné statky, změny příjmu,
důchodově spotřební křivka, Engelova křivka; změna ceny, cenově spotřební
křivka, poptávková křivka
4. Cenová elasticita poptávky: způsoby určování elasticity, význam
zjišťování elasticity
5. Chování firmy: omezení firmy, výrobní faktory, technologická omezení,
výnos z rozsahu, nákladové křivky
6. Nabídka firmy: konkurenční prostředí, nabídka v konkurenčním prostředí
7. Monopol: maximalizace zisku, přirozený monopol, příčiny vzniku
monopolu, monopolní chování, cenové diskriminace, monopolistická konkurence
8. Marketing: jeho historický vývoj, základní pojmy, podstata marketingu,
systém marketingu
9. Marketingové informace: marketingový informační systém, marketingový
výzkum
10. Stadia životnosti výrobku, marketingový mix, segmentace trhu, produkt:
klasifikace výrobků, trh spotřebního zboží, kupní chování spotřebitelů,
průmyslový trh, kupní chování organizací, služby
11. Distribuce: způsoby distribuce spotřebního a průmyslového zboží
12. Cena produktu: proces stanovení konkrétní ceny (vycházející výlučně z
nákladů, ovlivňované rovnováhou mezi nabídkou a poptávkou, ovlivňované
konkurenčními tržními podmínkami), faktory ovlivňující tvorbu ceny, řízení cen,
přizpůsobivost cen
13. Propagační program firmy: reklama, Etický kodex reklamy, osobní prodej,
podpora prodeje
14. Stanovení tržního potenciálu, předvídání v marketingu, organice
marketingových činností
15. Trh uhlí
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.