545-0260/03 – Teorie firmy a marketing (TEOFM)
Garantující katedra | Katedra ekonomiky a systémů řízení | Kredity | 6 |
Garant předmětu | Ing. Igor Černý, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Markéta Laštůvková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2008/2009 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je pochopení chování spotřebitele a firmy a pochopení základních pojmů z oblasti marketingu. Studenti získají teoretické a odborné znalosti z oblasti mikroekonomie a marketingu.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět se zabývá základními pojmy z teorie firmy a marketingu, tj. teorií chování spotřebitele (rozpočtové omezení, spotřebitelské preference) a teorií firmy (produkční funkce, vztah mezi celkovými, mezními a průměrnými produkčními křivkami, náklady, dokonalá konkurence, monopol, monopolistická konkurence) a marketingem (marketingový výzkum, produkt, distribuce, cena, propagace).
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Znalosti v průběhu semestru jsou kontrolovány pomocí semestrálního projektu a kontrolními testy.
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
11. Model trhu s byty: různé způsoby alokace.
2. Chování spotřebitele: rozpočtové omezení, spotřebitelské preference, indiferenční křivky, užitek, výběr spotřebitele.
3. Poptávka spotřebitele: normální a podřadné statky, změny příjmu, důchodově spotřební křivka, Engelova křivka; změna ceny, cenově spotřební křivka, poptávková křivka.
4. Cenová elasticita poptávky.
5. Chování firmy: omezení firmy, výrobní faktory, výnosy z rozsahu, nákladové křivky.
6. Nabídka firmy: konkurenční prostředí, nabídka v konkurenčním prostředí.
7. Monopol: maximalizace zisku, přirozený monopol, příčiny vzniku monopolu, monopolní chování, cenové diskriminace, monopolistická konkurence.
8. Marketing: jeho historický vývoj, základní pojmy, podstata marketingu, systém marketingu.
9. Marketingové informace: marketingový informační systém, marketingový výzkum.
10. Stadia životnosti výrobku, marketingový mix, segmentace trhu, produkt: klasifikace výrobků, trh spotřebního zboží, kupní chování spotřebitelů, průmyslový trh, kupní chování organizací, služby
11. Distribuce: způsoby distribuce spotřebního a průmyslového zboží.
12. Cena, stanovení ceny.
13. Propagační program firmy a jeho hlavní prvky: reklama, osobní prodej, podpora prodeje.
14. Stanovení tržního potenciálu, předvídání v marketingu.
15. Trh uhlí.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.