545-0304/05 – Obchod surovinami (ObchS)
Garantující katedra | Katedra ekonomiky a systémů řízení | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. Ing. Roman Kozel, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Oldřich Vlach, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1992/1993 | Rok zrušení | 2006/2007 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student získá schopnost identifikovat specifika obchodu surovinami, ocení výhody a nevýhody používaných obchodních metod (INCOTERMS), platnou legislativu. Student dokáže zhodnotit význam surovin pro zajištění potřeb ČR
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Předmět vychází z platné legislativy a dokumentů ČR, zabývá se surovinovou
politikou ČR, nástroji ovlivňování hospodaření se surovinami, zvláště
ekonomickými. Význam a úloha nerostných surovin v hospodářství státu.
Obchodování s nerostnými surovinami, Incoterms, vývoj světových cen,
mezinárodní marketing. Financování podnikatelského záměru, útlum a privatizace báňského průmyslu.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Surovinová politika státu: vymezení pojmů, zásady , úloha státu, obecné
cíle surovinové politiky.
2. Význam nerostných surovin: využívání nástrojů surovinové politiky,
příklady, využívání druhotných surovin.
3. Ceny nerostných surovin a charakteristika jejich vlivu:vývoj cen ns.
4. Charakteristika mezinárodního obchodu: přístupy k provádění
mezinárodního obchodu, mez. Měnová problematika.
5. Vnější měnová a obchodní politika: systémy měnových kursů, devizové
předpisy , clo, vývozní a dovozní licence.
6. Finanční řízení obchodního podniku v mezinárodním obchodě: kalkulace
úplných nákladů obchodního podniku.
7. Mezinárodní marketing: pojmy, produkt, cena, distribuce, propagace.
8. Kupní smlouva v mezinárodním obchodě: základní povinnosti účastníků
obchodu, INCOTERMS, nejpoužívanější doložky.
9. Podnikatelský záměr v těžebním průmyslu: ekonomika a financování,
specifika podnikání v těžebním průmyslu, hodnocení investičních záměrů.
10. Útlum a privatizace báňského průmyslu.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.