545-0492/01 – Nové metody v systémové praxi (MNSP)
Garantující katedra | Katedra ekonomiky a systémů řízení | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Dr.Ing. Zdeněk Neustupa | Garant verze předmětu | doc. Dr.Ing. Zdeněk Neustupa |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2005/2006 | Rok zrušení | 2019/2020 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské, bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je naučit studenta analýze problémů systémové dynamiky a syntéze modelů, tak aby na základě těchto modelů bylo možno experimentovat, predikovat řešení a doporučit vhodný postup při řešení problémů.
V rámci tohoto předmětu budou studenti seznámeni s teoretickými a praktickými znalostmi z oblasti systémového myšlení a systémové dynamiky, jako jsou systémové archetypy, nelinearity, zpětné vazby, zpoždění, mentální modely, příčinné smyčkové diagramy atd. Studentům budou také představeny nástroje sloužící k popisu a modelování dynamických systémů. V rámci předmětu bude vysvětlen postup při vytváření dynamických modelů. Formou ukázek praktických postupů modelování se studenti seznámí s modelovacím nástrojem Powersim.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
V rámci tohoto předmětu budou studenti seznámeni s teoretickými a praktickými znalostmi z oblasti systémového myšlení a systémové dynamiky, jako jsou systémové archetypy, nelinearity, zpětné vazby, zpoždění, mentální modely, příčinné smyčkové diagramy atd. Studentům budou také představeny nástroje sloužící k popisu a modelování dynamických systémů. V rámci předmětu bude vysvětlen postup při vytváření dynamických modelů. Formou ukázek praktických postupů modelování se studenti seznámí s modelovacím nástrojem Powersim.
1. Systém – definice, pohled na objekty ze systémového hlediska, hloubka a rozlišení systému, úhel pohledu, otevřené uzavřené systémy, typy, prvky, vazby, systém, subsystém, vnitřní proměnné, vnější proměnné, diagram hranic systému
2. Komplexita a složitost – pojetí komplexity, detailní a dynamická komplexita, interdependence, nelinearita, neurčitost, zpětné vazby (kladná, záporná, aditivní, proporcionální zpětná vazba, vlivy zpoždění), zpoždění
3. Systémové myšlení – mentální modely, dovednosti systémového myšlení
4. Nástroje systémového a tvořivého myšlení
5. Systémové archetypy
6. Systémová dynamika
7. Postup při vytváření modelů - definice problému, sběr dat, stanovení předpokladů a hypotéz, definice proměnných, jejich jednotek a určení jejich druhů (hladiny, toky, konstanty, proměnné), formulace a formalizace modelu, testování modelu, what if analýza a simulace s modelem atd.
8. Modelování dynamických systémů – definice proměnných, prvky využitelné v modelu (toky, hladiny, konstanty, proměnné, spoje), nastavení doby a kroku simulace, metody integrace
9. Rozšířené možnosti modelovacích nástrojů – prvky pro zadávání vstupních hodnot modelu (grafové funkce, vstupní pole, potenciometry a podobně.), prvky pro zobrazování výsledků simulací (grafy, hodnotové pole, tabulky a podobně), tvorba simulátoru
10. Rozšířené možnosti modelovacích nástrojů – Export a import hodnot z a do souboru, použití polí
11. Modelování základních stavebních kamenů modelů a jejich matematická interpretace (ukázka převodu matematického popisu - diferenciální rovnice na model) – kladná zpětná vazba, záporná zpětná vazba, S křivka
12. Modelování základních stavebních kamenů modelů - přestřelení a zhroucení, oscilace, souběžné toky
13. Praktické ukázky modelů - meze růstu, populace, řetězec stárnutí, nádrž, úvěr, bankovní účet
14. Představení SW dalších prostředků pro modelování dynamiky (Powersim, Vensim, Stella, IThing, Dynamo)
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Domácí úkoly, test, projekt.
E-learning
Další požadavky na studenta
Studenti vypracují individuální programy dle zadání pedagoga.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Systém – definice, pohled na objekty ze systémového hlediska, hloubka a rozlišení systému, úhel pohledu, otevřené uzavřené systémy, typy, prvky, vazby, systém, subsystém, vnitřní proměnné, vnější proměnné, diagram hranic systému
2. Komplexita a složitost – pojetí komplexity, detailní a dynamická komplexita, interdependence, nelinearita, neurčitost, zpětné vazby (kladná, záporná, aditivní, proporcionální zpětná vazba, vlivy zpoždění), zpoždění
3. Systémové myšlení – mentální modely, dovednosti systémového myšlení
4. Nástroje systémového a tvořivého myšlení
5. Systémové archetypy
6. Systémová dynamika
7. Postup při vytváření modelů - definice problému, sběr dat, stanovení předpokladů a hypotéz, definice proměnných, jejich jednotek a určení jejich druhů (hladiny, toky, konstanty, proměnné), formulace a formalizace modelu, testování modelu, what if analýza a simulace s modelem atd.
8. Modelování dynamických systémů – definice proměnných, prvky využitelné v modelu (toky, hladiny, konstanty, proměnné, spoje), nastavení doby a kroku simulace, metody integrace
9. Rozšířené možnosti modelovacích nástrojů – prvky pro zadávání vstupních hodnot modelu (grafové funkce, vstupní pole, potenciometry a podobně.), prvky pro zobrazování výsledků simulací (grafy, hodnotové pole, tabulky a podobně), tvorba simulátoru
10. Rozšířené možnosti modelovacích nástrojů – Export a import hodnot z a do souboru, použití polí
11. Modelování základních stavebních kamenů modelů a jejich matematická interpretace (ukázka převodu matematického popisu - diferenciální rovnice na model) – kladná zpětná vazba, záporná zpětná vazba, S křivka
12. Modelování základních stavebních kamenů modelů - přestřelení a zhroucení, oscilace, souběžné toky
13. Praktické ukázky modelů - meze růstu, populace, řetězec stárnutí, nádrž, úvěr, bankovní účet
14. Představení SW dalších prostředků pro modelování dynamiky (Powersim, Vensim, Stella, IThing, Dynamo)
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky