545-0908/01 – Virtuální realita (VR)
Garantující katedra | Katedra ekonomiky a systémů řízení | Kredity | 10 |
Garant předmětu | Ing. Filip Beneš, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Filip Beneš, Ph.D. |
Úroveň studia | postgraduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2008/2009 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | FMT, HGF, FS | Určeno pro typy studia | doktorské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Předmět rozvíjí znalosti z oblasti počítačové grafiky a prezentace rozsáhlých datových souborů v prostředí virtuální reality. Student získává dovednosti v oblasti dekompozice a tvorby virtuální scény.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Experimentální práce v laboratoři
Projekt
Anotace
Interakce člověka s počítačem, prezentační a zpětnovazebné systémy. Prostředky informačního popisu technologického procesu. Softwarové systémy pro zpracování grafických informací. Základní komponenty systému. Virtuální scéna, avatar. Dynamické atributy scény. Tvorba scény a nastavení pohledů. Základní objekty X3D. Vazby scény na okolí, SCADA/HMI systémy, simulační modely.
Povinná literatura:
ŽÁRA, J., VRML 97 - Laskavý průvodce virtuálními světy. Computer Press, Brno, 1999. ISBN: 80-7226-143-6.
ŽÁRA, J., Jazyky pro popis virtuální reality. Skripta ČVUT, Praha, 2000.
TIŠNOVSKÝ, P. VRML: jazyk pro popis virtuální reality. [online]. 2007. URL: http://www.root.cz/clanky/vrml-jazyk-pro-popis-virtualni-reality/.
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
1. Zadání samostatné práce v souvislosti s tématem disertační práce.
2. Konzultace zvoleného řešení a jeho úpravy.
3. Předložení odborné práce v rozsahu cca 20 stran.
4. Obhájení odborné práce při zkoušce z předmětu.
E-learning
Další požadavky na studenta
Zpracování odborné práce v návaznosti na téma disertace.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Interakce člověka s počítačem, prezentační a zpětnovazební systémy.
2. Prostředky informačního popisu technologického procesu.
3. Softwarové systémy pro zpracování grafických informací.
4. Základní komponenty systému. Virtuální scéna, avatar.
5. Dynamické atributy scény. Tvorba scény a nastavení pohledů.
6. Základní objekty X3D.
7. Vazby scény na okolí – SCADA/HMI systémy, simulační modely.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.