545-0944/01 – Strategické řízení firmy (SŘF)
Garantující katedra | Katedra ekonomiky a systémů řízení | Kredity | 10 |
Garant předmětu | doc. Ing. Šárka Vilamová, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Šárka Vilamová, Ph.D. |
Úroveň studia | postgraduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2022/2023 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | doktorské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je pochopení podstaty strategického myšlení, strategického chování a řízení podnikatelských subjektů, osvojení vybraných metod a přístupů strategické analýzy. Studenti si dále osvojí znalosti strategií na jednotlivých úrovních řízení báňského podniku, základní metody strategické analýzy firmy, poslání (mise) a strategické cíle báňského podniku.
Vyučovací metody
Individuální konzultace
Anotace
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Dle individuální domluvy.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
ýznam a podstata strategického řízení firmy - činnosti realizované v rámci strategického managementu, charakteristiky současného strategického řízení.
2. Poslání (mise) a strategické cíle organizace - vymezení poslání, jeho význam, praktické problémy.
3. Strategická analýza okolí podniku – cíl analýzy okolí, struktura podnikového okolí, metody analýzy okolí.
4. Porterův model pěti sil – cíl jeho aplikace, vymezení faktorů majících vliv na intenzitu jednotlivých sil. Analýza životního cyklu oboru a analýza konkurenčních skupin.
5. Analýza vnitřního potenciálu podniku – cíl a metody analýzy, vymezení auditu zdrojů a postupu jeho realizace.
6. Benchmarking - vymezení a typy benchmarkingu, cíl a postup realizace.
7. Zhodnocení strategické pozice podniku, volba vhodné strategie - Úrovně strategického řízení v podniku – vymezení úrovní strategického řízení a příslušných strategií, obsahová náplň strategií na jednotlivých úrovních.
8. Základní strategie na úrovni podniku – koncentrace, rozvoje výrobku, inovace, horizontální integrace, vertikální integrace, Joint Venture, soustředěné diverzifikace, složené diverzifikace, přeskupení, redukce a likvidace.
9. Strategie vstupu firem na zahraniční trhy - typy strategií, jejich vymezení, příklady, výhody a nevýhody. Kapitálové vstupy firem na zahraniční trhy.
10. Strategie vycházející z analýzy portfolia podniku – strategie vhodné pro každou ze skupin, postup realizace analýzy BCG.
11. Porterovy konkurenční strategie – vymezení a předpoklady dosažení strategie vůdčího postavení v nákladech, strategie diferenciace a strategie soustředění. - Strategie založené na analýze životního cyklu oboru – strategie vhodné pro fázi narození/zavedení, růstu, dospělosti/zralosti, stárnutí/poklesu.
12. Funkcionální strategie – hodnocení a výběr strategie – charakteristika základních kritérií hodnocení strategie, tj. vhodnosti, proveditelnosti a přijatelnosti.
13. Finančně-ekonomické hodnocení podnikatelských strategií – cíle, postup a výstupy finančně ekonomického hodnocení strategie. Využití vícekriteriálního rozhodování ve strategickém managementu.
14. Implementace strategie v podniku – způsoby realizace strategie vyžadující změnu organizační struktury a jejich charakteristika. Strategická kontrola a strategický audit firmy.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky