546-0005/07 – Ochrana životního prostředí (OŽP)
Garantující katedra | Katedra environmentálního inženýrství | Kredity | 5 |
Garant předmětu | prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2000/2001 | Rok zrušení | 2006/2007 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Obeznámit se s problematikou životního prostředí z celkového hlediska. Rozlišovat rozdílné přístupy, odhadnout a nalézt nejvhodnější řešení pro konkrétní problematiku ŽP.
Posluchači budou schopni si opatřit informace pro práci s praxí, prokázat všeobecný přehled a vyhodnotit danou problematiku. Srovnávat jednotlivé přístupy a konfrontaci s praxí . Dokázat odvádět výsledky a řešit kvalitní práce zcela sám.
Prokázat schopnost komunikace (aktivní mluvený i psaný projev), zvládnout odbornou terminologii.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Individuální konzultace
Projekt
Anotace
Úlohou tohoto předmětu je seznámit studenty se základy fungování biosféry -
vysvětlit základní pojmy (biosféra, ekosystémy, životní prostředí, ekologie),
vysvětlit toky hmoty a energie, popsat jednotlivé složky biosféry a jejich
nepostradatelné funkce pro existenci života.Dále je úkolem tohoto předmětu
poukázat na způsoby a mechanizmy poškozování jednotlivých složek biosféry
narušováním jejich funkcí v důsledku antropogenních činností (skleníkový
efekt,
ozónová díra, globální změny klimatu, kyselé deště, neúměrné čerpání
neobnovitelných zdrojů energie, atd.) včetně možných důsledků pro stabilitu
ekosystémů v lokálním i globálním měřítku a pro další existenci člověka na
této
planetě. V závěru tohoto předmětu je poukázáno na různé možnosti ochrany
životního prostředí (preventivní, systémová, technologická) včetně porovnání
jejich kladů a nedostatků.
Povinná literatura:
·Herčík M.: Životní prostředí - úvod do studia , skriptum
·Herčík M.,- Lapčík, V. – Obroučka, K.: Ochrana životního prostředí pro
inženýrské studium, skriptum VŠB, 1995
·Pech, P.- Bláhová, O.- Dirner, V. : Ochrana životního prostředí,
skriptum VŠB, 1997 (dotisk)
·Dirner, V. a kol. : Ochrana životního prostředí , publikace MŽP ČR a
VŠB-TU Ostrava, 1997
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
1. Úvod do teorie ekologie a ochrany ŽP.
2. Zdroje a kontaminace biosféry.
3. Hodnocení stavu ŽP - ochrana ovzduší.
4. Technologie na ochranu ovzduší.
5. Hodnocení stavu ŽP - ochrana vod.
6. Technologie na ochranu vod.
7. Hodnocení stavu ŽP - odpadové hospodářství.
8. Technologie zneškodňování a zpracování odpadů.
9. Hodnocení stavu ŽP - ochrana půdy. Metody dekontaminace půdy.
10.Fyzikální znečištění (hluk, ionizující záření, elektromagnetické záření,
tepelné znečištění).
11. Vliv hornictví a hutnictví na ŽP.
12. Vliv ropného a chemického průmyslu na ŽP.
13. Vliv energetického a strojírenského průmyslu na ŽP.
14. Vliv ostatních průmyslových výrob.
15. Důsledky změn zhoršování ŽP.
Cvičení:
1. Koloběh C,O,H,N v přírodě.
2. Státní správa ŽP v ČR.
3. Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí.
4. Právní úprava ochrany ovzduší.
5. Praktické výpočty z oblasti ochrany ovzduší.
6. Exkurze na HMÚ, pobočka Ostrava.
7. Právní úprava ochrany vod.
8. Praktické výpočty z oblasti ochrany vod.
9. Shlédnutí odborných filmů problematiky vod.
10.Právní úprava odpadového hospodářství.
11.Praktické výpočty z oblasti odpadového hospodářství.
12.Exkurze.
13.Právní úprava při ukládání odpadů do podzemních prostor.
14.Právní úprava zemědělského půdního fondu, ochrany lesů, rozptýlené zeleně
a
ochrany přírody.
15. Ekonomické nástroje řízené péče v ŽP.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.