546-0146/01 – Ekonomika turistických organizací (ETO)

Garantující katedraKatedra environmentálního inženýrstvíKredity5
Garant předmětuIng. Simona Matušková, Ph.D.Garant verze předmětuIng. Simona Matušková, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2020/2021Rok zrušení
Určeno pro fakultyHGFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
MAT49 Ing. Simona Matušková, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+2
kombinovaná Zápočet a zkouška 8+8

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Charakterizovat podnikání a podnik v CR. Orientovat se v ekonomických aspektech podnikání v cestovním ruchu, vysvětlit problematiku nabídky, poptávky a konkurence na trhu CR. Získat znalosti teoretických východisek pro řízení podnikatelských subjektů v CR. Vyhodnotit dopady airbnb na CR.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)
Ostatní aktivity

Anotace

Předmět ve své první části seznamuje studenty s fungováním podniků a organizací a objasňuje základní pojmy (majetek podniku, pracovní síla, náklady, výnosy, hospodářský výsledek a kritéria efektivnosti podniku). Druhá část předmětu je zaměřena na ekonomiku a řízení jak podnikatelských subjektů (cestovní kanceláře a agentury, dopravní společnosti, ubytovací a stravovací zařízení), tak státních organizací v turismu, konkrétně na nabídku, poptávku a konkurenci na trhu CR a na ekonomické aspekty podnikání v CR. Dále se věnuje airbnb a současným trendům v CR.

Povinná literatura:

PALATKOVÁ, M., ZICHOVÁ, J.: Ekonomika turismu: turismus České republiky. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 264 s. ISBN 978-80-247-3643-3 SAMUELSON, P. A., NORDHAUS, W. D.: Ekonomie: 19. vydání. Přeložil Martin GREGOR. Praha: NS Svoboda, 2013, 770 s. ISBN 978-80-2050-629-0 SYNEK, M., KISLINGEROVÁ, E.: Podniková ekonomika. 6. přeprac. a dopl. vyd. V Praze: C.H. Beck, 2015, 526 s. ISBN 978-80-7400-274-8 KOTLER, P., ARMSTRONG, G.: Principles of marketing. 15th ed., global ed. Harlow: Pearson, 2013, 720 s. ISBN 978-0-273-78699-3

Doporučená literatura:

HESKOVÁ, M.: Cestovní ruch pro vyšší odborné školy a vysoké školy. Praha: Fortuna, 2010, 216 s. ISBN 978-80-7373-107-6 KOTLER, P., KELLER, K. L.: Marketing management. 14th ed., global ed. Harlow: Pearson, 2012, 200 s. ISBN 978-0-273-75336-0 KOTLER, P., KOTLER, M.: 8 strategií růstu: jak ovládnout trh. Přeložil Kateřina RŮŽIČKOVÁ. Brno: BizBooks, 2013, 205 s. ISBN 978-80-265-0076-6 VEBER, J., SRPOVÁ, J.: Podnikání malé a střední firmy: pro všechny podnikatele a manažery, od podnikatelského záměru k zahájení podnikání, jak úspěšně řídit malou i větší firmu, programy podpory podnikání. Praha: Grada Publishing, 2005, 304 s. ISBN 80-247-1069-2

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Znalosti v průběhu semestru jsou kontrolovány pomocí seminárních prací, prezentací a ústní/písemnou zkouškou.

E-learning

Pro komunikaci nad rámec prezenčně realizovaných soustředění je používán learning management systém Moodle (lms.vsb.cz), prostřednictvím kterého je umožněna komunikace nejen mezi vyučujícím a studenty, ale také mezi studenty navzájem.

Další požadavky na studenta

Individuálně dle pokynů pedagoga.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Charakteristika ekonomického systému podnikatelského subjektu 2. Účel, oblasti a charakteristika podnikání 3. Legislativa a právní formy podnikání 4. Podnikatelský proces jako koloběh kapitálu, cíle podnikání 5. Majetková a kapitálová struktura podniku 6. Pracovní síla a personalistika 7. Náklady, výnosy a výsledek hospodaření podniku 8. Ekonomické aspekty v CR 9. Specifika podnikání v CR 10. Produkt CR 11. Nabídka, poptávka a konkurence v CR 12. Charakteristika subjektů v CR 13. Airbnb a současné trendy v CR

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2020/2021 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 30  17
        Zkouška Zkouška 70  34 3
Rozsah povinné účasti: Přednášky nepovinné, účast na cvičeních povinná z 80 %, zápočet - prezentace, zkouška – písemná

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: Prezentace na zadané téma

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2024/2025 (N0532A330035) Geovědní a montánní turismus P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2023/2024 (N0532A330035) Geovědní a montánní turismus P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2022/2023 (N0532A330035) Geovědní a montánní turismus P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2021/2022 (N0532A330035) Geovědní a montánní turismus P čeština Most 1 povinný stu. plán
2021/2022 (N0532A330035) Geovědní a montánní turismus P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2023/2024 zimní
2022/2023 zimní
2021/2022 zimní