546-0308/01 – Pedologie (PEDB)
Garantující katedra | Katedra environmentálního inženýrství | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Ing. Lenka Urbancová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Lenka Urbancová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2004/2005 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Předmět seznamuje se základy nauky o půdě jako součásti ekosystémů a jako
složky životního prostředí. Výuka navazuje na geologické předměty (Mineralogie
a petrografie, Geologie) a vytváří základ pro studium ochrany půd. Jako základ
porozumění procesům v půdách jsou probírány vlastnosti půd ovlivňujících
chování kontaminantů v půdách, fyzikální vlastnosti půd, chemismus půd,
sorpční
vlastnosti půd, základy hydropedologie. Stručně je probrána klasifikace půd ČR.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Cvičení (v učebně)
Experimentální práce v laboratoři
Projekt
Anotace
Předmět seznamuje se základy nauky o půdě jako součásti ekosystémů a jako
složky životního prostředí. Výuka navazuje na geologické předměty (Mineralogie
a petrografie, Geologie) a vytváří základ pro studium ochrany půd. Jako základ
porozumění procesům v půdách jsou probírány vlastnosti půd ovlivňujících
chování kontaminantů v půdách, fyzikální vlastnosti půd, chemismus půd,
sorpční
vlastnosti půd, základy hydropedologie. Stručně je probrána klasifikace půd ČR.
Povinná literatura:
1. Raclavský, K., Raclavská, H., Matýsek, D. (2003): OChrana půd.
Multimediální
učební texty. CD-ROM, VŠB-TU Ostrava.
2. Raclavská, H. (2004): Kontaminace a dekontaminace půd. Skripta VŠB-TU
Ostrava. 128 s.
3. Němeček, J., Smolíková, L., Kutílek, M. (1990): Pedologie a paleopedologie.
Academia, Praha. 522 s.
4. Kuntze, H., Roeschmann, G., Schwerdtfeger, G. (1994): Bodenkunde. 5.
vydání,
Verlag Eugen Ulmer, Stuttgart. 424 s.
5. Brady, N.C., Weil, R.R. (1996): The nature and properties of soils.
Prentice-
Hall, Upper Saddle River. 740 s.
Doporučená literatura:
Nypl, V., Kuráž, V. (1992): Hydrologie a pedologie. Vyd. 1.. - Praha : Vysoká škola chemicko-technologická [Praha], 1992 - 150, 143 s.
Způsob průběžné kontroly znalostí během semestru
E-learning
Další požadavky na studenta
Účast na cvičeních a aktivní přístup
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
Půdotvorné faktory. Zvětrávací procesy a půdotvorné procesy. Minerální fáze a
anorganické složky v půdách. Humus a procesy humifikace. Přírodní organické
látky v půdách. Půdní skladba. Zrnitostní složení půd, jeho určování a
používané klasifikace.
Barva půd. Chemické složení půd a chemické vlastnosti půd. Půdní sorpční
komplex a sorpční vlastnosti půd. Biologická složka půd, půdní organismy.
Půdní
voda, hydrolimity, měření vlhkosti. Půdní vzduch. Diagnostické půdní
horizonty.
Principy klasifikace půd a srovnání různých klasifikačních systémů. Současná
klasifikace půd založená na klasifikaci FAO - UNESCO. Půdní typy, jejich
vlastnosti a rozšíření v přírodě. Vztahy mezi půdními typy v krajině. Půdní
katéna. Horizontální a vertikální půdní pásmovitost. Paleopedologie. Půda a
ekologická stabilita krajiny. Vzorkování a analýzy půd, půdní vody a půdního
vzduchu. Půdní mapy.
Cvičení:
Laboratorní cvičení - stanovení základních vlastností zemin. Půdní mapy.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích