546-0340/01 – Ethics and Philosophy in Environmental Care (ETFI)
Gurantor department | Department of Environmental Engineering | Credits | 3 |
Subject guarantor | doc. Ing. Jiří Kupka, Ph.D. | Subject version guarantor | doc. Ing. Jiří Kupka, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 2 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2005/2006 | Year of cancellation | 2007/2008 |
Intended for the faculties | HGF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The goal of the subject is to acquaint the students with the problems of environmental ethics. The students will learn in exercises the skills based on the competencies of environmental engineer.
Teaching methods
Summary
Environmental ethics is the discipline that studies the moral relationship of
human beings to, and also the value and moral status of, the environment and
its nonhuman contents. This course covers: (1) the challenge of environmental
ethics to the anthropocentrism (i.e., human-centeredness) embedded in
traditional western ethical thinking; (2) the early development of the
discipline in the 1960s and 1970s; (3) the connection of deep ecology, feminist
environmental ethics, and social ecology to politics; (4) the attempt to apply
traditional ethical theories, including consequentialism, deontology, and
virtue ethics, to support contemporary environmental concerns; and (5) the
focus of environmental literature on wilderness, and possible future
developments of the discipline.
Compulsory literature:
Light, A. and Katz, E. 1996. Environmental Pragmatism, London: Routledge.
Meadows, D. H., Meadows, D. L., Randers, J., and Behrens, W. W. 1972. The
Limits to Growth, New York: New American Library.Sessions, G. (ed) 1995. Deep
Ecology for the 21st Century, Boston: Shambhala 1995.
Witoszek, N. and Brennan, A. (eds) 1999. Philosophical Dialogues: Arne
Næss and
the Progress of Eco-Philosophy, New York: Rowan and Littlefield.
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Přednášky:
1. Základní pojmy - ekofilosofie, morální, etická ekologie, proces
antropogeneze - lidská tvořivost, kulturní forma adaptace), biologická forma
adaptace, rozpory
2. Vztah kultura - příroda v etapách vývoje lidské společnosti - nativní
kultury, pohanství
3.Vztah kultura - příroda v etapách vývoje lidské společnosti - antika
4.Vztah kultura - příroda v etapách vývoje lidské společnosti - středověk
5.Vztah kultura - příroda v etapách vývoje lidské společnosti - novověk
6.Vztah kultura - příroda v etapách vývoje lidské společnosti - současnost
7.Vztah kultura - příroda ve východních filosofiích
8.Struktura závislosti společnosti na příroděm formy zatížení přírody
9.Ekologický přístup k bytí ve světě jako způsob sebeuskutečňování (Arne Naess,
Gándhí)
10.Hluboká a plytká ekologie, dobrovolná skromnost - omezení člověka?
11. Teorie Gaia - Země jako samoregulující se živá bytost
12. 8 smrtelných hříchů civilizovaného lidstva (Konrád Lorenz)
13. Ekologická krize jako etický problém lidstva
14. Hodnota živé a neživé přírody, hodnota přírody jako zdroje vs. hodnota
přírody nezávislá na její využitelnosti (příroda jako hodnota sama o sobě)
Cvičení probíhají formou diskusí případně simulačních her k přednášeným
problémům
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.