546-0404/01 – Pedology (PEDBI)
Gurantor department | Department of Environmental Engineering | Credits | 5 |
Subject guarantor | doc. Ing. Jiří Kupka, Ph.D. | Subject version guarantor | prof. Ing. Konstantin Raclavský, CSc. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 1 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2004/2005 | Year of cancellation | 2008/2009 |
Intended for the faculties | HGF | Intended for study types | Follow-up Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
Knowledge rendered after the end of the course: The student will be teaching the basics of soil as part of the ecosystem and its environmental component. Teaching builds on geological subjects (geology, mineralogy and petrography) and establishes a foundation for studying other subjects such Remediation Technologies, Environmental Risk, Monitoring Systems.
Skills rendered after completion of the course: After completing the course the student should control the pedogenic rocks, weathering and pedogenic processes, soil composition, mineral phases in soils, organic matter in soil and basic soil properties.
Teaching methods
Lectures
Summary
The course introduces the basics of soil science as part of the ecosystem and its
environmental components. Teaching builds on geological subjects (geology,
mineralogy and petrography) and forms the basis for the study of soil protection. Teaching is
focused on pedogenic rocks, weathering and pedogenic processes, soil composition,
mineral phases in soils, organic matter in soil and basic soil properties
(physical and chemical). The course introduces the fundamentals of soil classification Republic (according to Unified soil classification system.
Compulsory literature:
1] Brady, N.C., Weil, R.R. The nature and properties of soils. Prentice-Hall, Upper Saddle River. 740 s. 1996.
[2] Kuntze H., Roeschmann G., Schwerdtfeger G. Bodenkunde. Verlag Eugen Ulmer, Stuttgart, 5.vydání, 424 s. 1994.
Recommended literature:
Tan, K. H. (2005): Soil sampling, preparation, and analysis. 2nd ed.. - Boca Raton : CRC/Taylor & Francis, 2005 - 623 s.
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Přednášky:
Půdotvorné faktory. Zvětrávací procesy a půdotvorné procesy. Minerální fáze a
anorganické složky v půdách. Humus a procesy humifikace. Přírodní organické
látky v půdách. Půdní skladba. Zrnitostní složení půd, jeho určování a
používané klasifikace.
Barva půd. Chemické složení půd a chemické vlastnosti půd. Půdní sorpční
komplex a sorpční vlastnosti půd. Biologická složka půd, půdní organismy.
Půdní
voda, hydrolimity, měření vlhkosti. Půdní vzduch. Diagnostické půdní
horizonty.
Principy klasifikace půd a srovnání různých klasifikačních systémů. Současná
klasifikace půd založená na klasifikaci FAO - UNESCO. Půdní typy, jejich
vlastnosti a rozšíření v přírodě. Vztahy mezi půdními typy v krajině. Půdní
katéna. Horizontální a vertikální půdní pásmovitost. Paleopedologie. Půda a
ekologická stabilita krajiny. Vzorkování a analýzy půd, půdní vody a půdního
vzduchu. Půdní mapy.
Cvičení:
Laboratorní cvičení - stanovení základních vlastností zemin. Půdní mapy.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.