546-0516/03 – Obecná ekologie (OEK)
Garantující katedra | Katedra environmentálního inženýrství | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Mgr. Oldřich Motyka, Ph.D. | Garant verze předmětu | Mgr. Oldřich Motyka, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2018/2019 | Rok zrušení | 2022/2023 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Předmět je orientován k poskytnutí širokého základu ekologie jako vědeckého oboru studentům na úrovni bakalářského stupně, tj. se základními znalostmi botaniky, zoologie a chemie. Student se orientuje v široké škále řešené problematiky, současně si vytvoří základ pro navazující odborné předměty. Schopnost studenta orientovat se v problematice.
Předmět je strukturován od úrovně autekologické (jedinec x faktory prostředí) přes dynamiku vnitro- a mezipopulačních vztahů (kompetice, predace, včetně základních modelů) až po specifika společenstev a ekosystémů.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět je orientován k poskytnutí širokého základu ekologie jako vědeckého oboru studentům na úrovni bakalářského stupně, tj. se základními znalostmi botaniky, zoologie a chemie. Student se orientuje v široké škále řešené problematiky, současně si vytvoří základ pro navazující odborné předměty. Schopnost studenta orientovat se v problematice.
Povinná literatura:
BEGON, M., J. L. HARPER a C. R. TOWSEND. Ekologie: Jedinci, populace a společenstva. Olomouc: Vydavatelství UP, 1997
STALMACHOVÁ, B. Obecná ekologie pro bakalářské obory. Učební texty. Ostrava: VŠB-TUO, 2008
LAŠTŮVKA, Z. a P. KREJČOVÁ. Ekologie. Brno: Konvoj, 2000
BEGON, M. a C. R. TOWNSEND. From Individuals to Ecosystems. Wiley; 5th edition, 202l
Doporučená literatura:
ŠÁLEK, M., J. RŮŽIČKA a B. MANDÁK. Ekologie. Praha: FLE ČZU, 2005
LOSOS, B., (ed.) Ekologie živočichů. Praha: SPN, 1986
SLAVÍKOVÁ, J. Ekologie rostlin. Praha: SPN, 1986
KREBS, J. C. Ecological Methodology. Menlo Park Addison Wesley Longman, 1999
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Zápočet a zkouška
písemné práce v rámci cvičení
zápočtová písemná práce
E-learning
Další požadavky na studenta
determinace rostlin a živočichů
Prerekvizity
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Náplň vědního oboru, vztah ekologie k problematice věd o životním prostředí,
historický vývoj ekologie.
2. Základní terminologie. Vztahy organismů a abiotického prostředí, tolerance,
adaptace, ekologická nika, rozdíly mezi unitárními a modulárními organismy
3. Vlastnosti populací, definice základních parametrů populační dynamiky.
4. Vnitro-populačni interakce, vnitrodruhová kompetice, asymetrické působení
kompetice, typy kompetice. Teritorialita.
5. Možnosti použití matematických modelů vnitrodruhové kompetice, jejich vstupní
předpoklady, biologická interpretace. Změny početnosti jedinců v čase.
6. Mezidruhové, mezipopulační interakce, přehled, charakteristika.
7. Mezidruhová kompetice, princip kompetitivního vyloučení, posun znaků, přehled
základních modelů.
8. Predace. Koevoluce predátora a kořisti, specializace. Funkční odpověď
predátora na hustotu kořisti. Refugia. Přehled základních modelů.
9. Mutualismus. Saprotrofismus. Životní strategie populací - r a K-stratégové.
10. Společenstvo a jeho struktura, ohraničení. Trendy ve studiu společenstev,
změna paradigmat. Biologická komplexita.
11. Druhová rozmanitost (diversita), způsoby jejího hodnocení, faktory, které ji
ovlivňují.
12. Ekologická sukcese, kolonizace ostrovů a ohraničených oblastí.
13. Stabilita společenstva. Rozdíly mezi vodními a terestrickými ekosystémy.
14. Toky energie v biosféře. Pohyb látek v biosféře, základní živiny. Biomy.
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.