546-0524/01 – Základy pedologie a hydropedologie (PePH)
Garantující katedra | Katedra environmentálního inženýrství | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Lenka Urbancová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Lenka Urbancová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2011/2012 | Rok zrušení | 2017/2018 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je směřovat studenty k pochopení procesu vývoje půd, k determinaci jednotlivých půdních typů a půdních druhů. Studenti pochopí chemické a fyzikální procesy v půdách, bude schopen determinovat základní druhy půdního edafonu, pochopit a analyzovat vlivy člověka na půdní ekosystém.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Experimentální práce v laboratoři
Terénní práce
Anotace
Pedologie – její postavení, vývoj a úkoly. Půda a její charakteristiky. Zvětrávací procesy. Půdotvorné procesy. Minerální fáze v půdách. Přírodní organické látky v půdách. Fyzikální vlastnosti půd. Chemické vlastnosti půd. Sorpční vlastnosti půd. Biologické vlastnosti půd. Edafon. Humus, procesy humifikace. Diagnostické půdní horizonty. Klasifikace půd – základní principy, používané systémy. Leptosoly a regosoly. Fluvisoly. Černosoly. Luvisoly. Kambisoly. Podzosoly. Stagnosoly a glejsoly. Natrisoly a salisoly. Organosoly. Horizontální a vertikální zonálnost půd. Půdní katéna. Vzorkování půd a terénní průzkum půd. Analýzy půd. Mapové podklady v pedologii.
Základy hydropedologie. Půdní voda. Půdní hydrolimity. Vodní režim v nenasycené zóně. Metody měření půdní vlhkosti. Metody odběru vzorků půdní vody. Permeametry. Lyzimetry.
Eroze půdy. Protierozní opatření.
Povinná literatura:
NĚMEČEK, J., SMOLÍKOVÁ, L., KUTÍLEK, M. (1990): Pedologie a paleopedologie. Academia, Praha, 546 s.
TOMÁŠEK, M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba, Praha. 4. vydání. 68 s., 41 příloh.
KUTÍLEK, M., KURÁŽ, V., CÍSLEROVÁ, M. (1996): Hydropedologie. Vydavatelství ČVUT, Praha, 150 s.
JANEČEK, M. et al. (2005): Ochrana zemědělské půdy před erozí. ISV, Praha, 195 s.
VÁŠKA, J. et al. (2000): Hydromeliorace. ČKAIT, Praha, 220 s.
Doporučená literatura:
TLAPÁK, V., ŠÁLEK J., LEGÁT, V. (1992): Voda v zemědělské krajině. Zemědělské nakladatelství Brázda. Praha. 320 s.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
zpracování seminární práce
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Pedologie – její postavení, vývoj a úkoly. Půda a její charakteristiky. Zvětrávací procesy. Půdotvorné procesy. Minerální fáze v půdách. Přírodní organické látky v půdách. Fyzikální vlastnosti půd. Chemické vlastnosti půd. Sorpční vlastnosti půd. Biologické vlastnosti půd. Edafon. Humus, procesy humifikace. Diagnostické půdní horizonty. Klasifikace půd – základní principy, používané systémy. Leptosoly a regosoly. Fluvisoly. Černosoly. Luvisoly. Kambisoly. Podzosoly. Stagnosoly a glejsoly. Natrisoly a salisoly. Organosoly. Horizontální a vertikální zonálnost půd. Půdní katéna. Vzorkování půd a terénní průzkum půd. Analýzy půd. Mapové podklady v pedologii.
Základy hydropedologie. Půdní voda. Půdní hydrolimity. Vodní režim v nenasycené zóně. Metody měření půdní vlhkosti. Metody odběru vzorků půdní vody. Permeametry. Lyzimetry.
Eroze půdy. Protierozní opatření.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky