546-0615/01 – Filosofie a etika v životním prostředí (FEZP)
Garantující katedra | Katedra environmentálního inženýrství | Kredity | 3 |
Garant předmětu | doc. Ing. Jiří Kupka, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Jiří Kupka, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2008/2009 | Rok zrušení | 2013/2014 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student je veden k analýze a syntéze nejen na úrovni získaných poznatků během studia, ale také na hlubší úrovni - uvědomění si vlastního kognitivního rámce a paradigmatu doby - to jsou důležité kompetence budoucích inženýrů v ochraně životního přostředí.
Vyučovací metody
Semináře
Cvičení (v učebně)
Projekt
Ostatní aktivity
Anotace
V rámci předmětu se studenti seznámí se základními problémy vztahu člověka a
přírody : změna nazírání na vztah člověk - kultura - příroda v různých
etapách
vývoje a typech lidské společnosti (nativní kultury, antika, středověk,
současnost, křesťanství, východní náboženství a filosofie), principy hlubinné
ekologie, etická podstata ekologické krize, teorie GAIA, problematiky
dobrovolné skromnosti jako způsobu sebeuskutečňování). Předmět je veden
prostřednictvím přednášek s aktivním zapojením studentů formou diskuzí a her
Povinná literatura:
Kohák, E. : Zelená svatozář, Praha, 2002
Librová, H. : Pestří a zelení - kapitoly o dobrovolné skromnosti, Brno 1994
Lovelock, J.E. : Gaia - nový pohlad na život na zemi, Prešov , 1993
Doporučená literatura:
Huba, M., Nováček, P. : Šok z prosperity, Bratislava, 1995
Keller, J.: Až na dno blahobytu, Brno, 1993
Seed, J. : Myslet jako hora, Prešov, 1993
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Zpracování tří seminárních prací:
1) Etika a filosofie životního prostředí a "já"
2) Esej na téma "Dilemata" (např. zhodnocení postojů odpůrců a stoupenců globálního otepování, včetně silných a slabých stránek jejich argumentace a představení vlastního názoru)
3) Zpracování referátu na základě četby knihy s tématikou etiky a filosofie životního prostředí
E-learning
Další požadavky na studenta
zpracování seminární práce
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Úvod do filosofie a etiky v životním prostředí. Vymezení základních pojmů.
Představy o etice, environmentalismu, ekologii a environmentální etice.
Morálka a etika; od etiky k etice životního prostředí.
Rozbor nejvlivnějších myšlenkových proudů současné environmentální etiky –
antropocentrismu, biocentrismu, ekocentrismu a teocentrismu.
Hlubinná a hluboká ekologie; ekofeminismus.
Hypotéza "Gaia".
Lidé a "jiná" zvířata. Proč chráníme přírodu?
Etika environmentální (ekologické) odpovědnosti.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky