546-0675/01 – Environmentální inženýrství II ()

Garantující katedraKatedra environmentálního inženýrstvíKredity6
Garant předmětudoc. Ing. Barbara Stalmachová, CSc.Garant verze předmětudoc. Ing. Barbara Stalmachová, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinně volitelný
Ročník2Semestrletní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení1997/1998Rok zrušení2008/2009
Určeno pro fakultyHGFUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
KON15 Ing. Eva Konečná, Ph.D.
CHO46 Mgr. Iva Melčáková, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 3+3
kombinovaná Zápočet a zkouška 24+0

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Vyučovací metody

Anotace

Základy ekologie. Úvod do aplikovaných biologických věd - krajina, zemědělství a lesnictví, ochrana přírody a krajiny. Determinace dřevin ČR.

Povinná literatura:

1. Rosypal, S. (1996): Přehled biologie. SPN Praha. 2. Moravec, L. a kol. (1994): Fytocenologie. Academia Praha. 3. Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích. 4. Kubeš, J. (1996): Plánování venkovské krajiny. Skripta VŠB - TU Ostrava, Projekt Phare, svazek 13. 5. Pecharová, E.-Hanák, P. (1996): Ochrana genofondu. Skripta VŠB-TU Ostrava, Projekt Phare, svazek 14. 6. Kostkan, V. (1996): Územní ochrana přírody a krajiny v ČR. Skripta VŠB-TU Ostrava, Projekt Phare, svazek 22. 7. Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. 6. Remtová, Květa (1996): Trvale udržitelný rozvoj a strategie ochrany životního prostředí. Skripta VŠB-TU Ostrava, Projekt Phare.

Doporučená literatura:

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Ekosystém, společenstvo, populace. 2. Vegetační mapování – předmět, cíle, základní koncepce, typy map. Využití vegetačních map. Fytogenofond ČR – základní rostlinná společenstva, jejich charakteristika a rozšíření. 3. Krajinná zeleň - struktura, základní rozdělení, historický vývoj.Lesní a mimolesní zeleň. Mimolesní trvalá zeleň volné krajiny - členění, funkce. Vegetační stupňovitost v ČR (Zlatník, Skalický), skupiny typů geobiocénů. 4. Les - funkce lesa. Historie vývoje lesa v ČR. Kategorie lesů a biologická hodnota lesa. Členění lesa podle intenzity lidského vlivu. Typologie lesů, lesní typologická mapa. Lesní hospodářský plán. Současné formy ochrany lesa. 5.Zemědělský půdní fond. Komplexní průzkum půd, bonitační informační systém, BPEJ. Trvale udržitelný rozvoj v lesnictví a zemědělství. 6. Krajinné plánování. Pozemkové úpravy. Územní systém ekologické stability. Ekologická únosnost krajiny. 7. Hlavní cíle a problémové oblasti ochrany genofondu, důvody ochrany přírody a krajiny. 8. Člověk jako příčina změn ekosystémů – cykly, složky, faktory. Formy ohrožení fytogenofondu a zoogenofondu. Formy ohrožení v jednotlivých typech krajiny a ekosystémů ČR aj. 9. Současná ochrana přírody a krajiny u nás a ve světě. Globální strategie biodiverzity. 10. Předmět současné ochrany přírody a krajiny. Obecná ochrana přírody. VKP, Přírodní parky. Krajinný ráz. 11. Kategorie zvláštní ochrany přírody. Maloplošná chráněná území. 12. Národní parky. Chráněné krajinné oblasti. 13. Orgány státní správy v ochraně přírody. Legislativní opatření v ochraně přírody a krajiny. 14. NATURA 2000. Směrnice EU v ochraně přírody a krajiny.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 1960/1961 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51 3
        Zápočet Zápočet 33 (33) 0 3
                Projekt Projekt 13  0 3
                Písemka Písemka 20  0 3
        Zkouška Zkouška 67 (67) 0 3
                Písemná zkouška Písemná zkouška 47  0 3
                Ústní zkouška Ústní zkouška 20  0 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2005/2006 (M2102) Nerostné suroviny (2102T003) Komerční inženýrství v oblasti surovin P čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán
2005/2006 (M2102) Nerostné suroviny (2102T003) Komerční inženýrství v oblasti surovin K čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán
2004/2005 (M2102) Nerostné suroviny (2102T003) Komerční inženýrství v oblasti surovin P čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán
2004/2005 (M2102) Nerostné suroviny (2102T003) Komerční inženýrství v oblasti surovin K čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán
2004/2005 (M2102) Nerostné suroviny (3902T033) Systémové inženýrství P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2003/2004 (M2102) Nerostné suroviny (2102T003) Komerční inženýrství v oblasti surovin P čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán
2003/2004 (M2102) Nerostné suroviny (2102T003) Komerční inženýrství v oblasti surovin K čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán
2003/2004 (M2102) Nerostné suroviny (3902T033) Systémové inženýrství P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2002/2003 (M2102) Nerostné suroviny (3902T033) Systémové inženýrství P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2002/2003 (M2102) Nerostné suroviny (2102T003) Komerční inženýrství v oblasti surovin P čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán
2001/2002 (M2102) Nerostné suroviny (3902T033) Systémové inženýrství P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2001/2002 (M2102) Nerostné suroviny (2102T003) Komerční inženýrství v oblasti surovin P čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán
2000/2001 (M2102) Nerostné suroviny (3902T033) Systémové inženýrství P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2000/2001 (M2102) Nerostné suroviny (2102T003) Komerční inženýrství v oblasti surovin P čeština Ostrava 3 povinně volitelný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.