546-0825/03 – Aplikovaná ekologie (AE)
Garantující katedra | Katedra environmentálního inženýrství | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Barbara Stalmachová, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Barbara Stalmachová, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2020/2021 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je pochopení důsledků činnosti člověka na prostředí, seznámení se základními problémovými okruhy, možnosti a přístupy pro úspěšné a citlivé řešení antropických aktivit v krajině.
Osnova předmětu:
1. Vymezení aplikované ekologie, základní terminologie.
2. Ekosystém, společenstvo, metaspolečenstvo; obnova. Biodiverzita.
3. Sukcese a význam pro obnovu. Disturbance a sukcese, ekoton.
4. Vliv a význam biotických a abiotických faktorů na prostředí (autoregulace, regenerace, samočištění apod.).
5. Základy regionální biogeografie, význam pro obnovu území.
6. Základy hydrobiologie, revitalizace, brownfieldy a voda v krajině.
7. Základy fytocenologie se zaměřením na ranky významné pro obnovu území (terestrické a vodní ekosystémy).
8. Základy ekologie krajiny – struktura a složky krajiny, Evropská úmluva o krajině.
9. Krajinné plánování a krajinný ráz. Ochrana přírody a krajiny, trvale udržitelný rozvoj.
10. Ochrana půdního fondu, ZPF, LPF.
11. Negativní vlivy v krajině, řešení (zaměření na opuštěné plochy, deponie odpadů, demoliční plochy, sedimentační nádrže, poklesy, apod.).
12. Brownfieldy – definice, typy brownfieldů, ekologická charakteristika.
13. Základy bioindikace a biomonitoringu.
Znalosti prokazované po ukončení předmětu: Studenti získají znalosti v oblasti fungování ekosystémů ovlivněných člověkem.
Dovednosti prokazované po ukončení předmětu: Získané teoretické i praktické poznatky dokáží absolventi využít v navazujících předmětech zaměřených na obnovu krajiny. Jsou schopni aplikovat poznatky pro potřeby projektů i při rozhodování a posuzování v odborné praxi.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Experimentální práce v laboratoři
Terénní práce
Anotace
Cílem předmětu je pochopení důsledků činnosti člověka na prostředí, seznámení se základními problémovými okruhy, možnosti a přístupy pro úspěšné a citlivé řešení antropických aktivit v krajině. Studenti získají znalosti v oblasti fungování ekosystémů ovlivněných člověkem. Získané teoretické i praktické poznatky dokáží absolventi využít v navazujících předmětech zaměřených na obnovu krajiny a krajinných částí ovlivněných průmyslem. Jsou schopni aplikovat poznatky pro potřeby projektů i při rozhodování a posuzování v odborné praxi.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Zápočet a zkouška - písemná, odpovědi na 2 otázky z okruhu otázek a odpovědi na 10 odborných termínů, týkajících se problematiky aplikované ekologie (odborná terminologie je probírána v rámci přednášek a cvičení).
E-learning
Další požadavky na studenta
Vypracování semestrálního projektu. Účast na cvičení, Splnění průběžných úkolů. Splnění závěrečného testu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Teplota jako ekologický faktor, adaptace živočichů. Světlo jako ekologický faktor, adaptace živočichů. Vlhkost jako ekologický faktor, adaptace živočichů. Atmosférický tlak a proudění vzduchu jako ekologický faktor, adaptace živočichů.
2. Voda jako ekologický faktor. Podmínky života ve stojatých vodách.Podmínky života v tekoucích vodách. Ekologické faktory rašelinišť. Ekologické faktory periodických vod a salinních vod.
3. Půda jako životní prostředí. Půdní edafon.
4. Potrava. Třídění adaptací – adaptace fyziologické, morfologické a etologické. Vnitrodruhové vztahy.
5. Migrace živočichů. Mezidruhové vztahy. Společenstva živočichů. Kvantitativní znaky zoocenóz. Strukturální a vztahové znaky zoocenóz.
6. Rozmnožování, říje, reprodukční typy, rozmnožovací cykly u savců, ptáků, obojživelníků a plazů. Růst a vývoj mláďat u savců, ptáků, obojživelníků a plazů.
7. Záření, modifikace slunečního záření a adaptace rostlin na záření. Teplotní bilance, teplota rostlin a adaptace rostlin na teploty. Vliv složení atmosféry na rostliny.
8. Vodní bilance stanoviště, absorbce, transpirace a vodní bilance rostlin. Odolnost rostlin vůči suchu, specifická doba přežití. Voda jako životní prostředí rostlin, adaptace rostlin na vodní prostředí.
9. Význam rostlin pro tvorbu půd, vliv reliéfu a rostlin na pedogenetické procesy. Závislost rostlin na chemismu půd.
10. Fotosyntetická kapacita rostlin, koeficient účinnosti fotosyntézy, závislost čisté fotosyntézy na světle a teple. Růstová analýza rostlin, její význam a aplikace.
11. Populace rostlin - definice, charakteristika, šíření populace. Demografie rostlin. Struktura populace. Vzájemné vztahy mezi jedinci a populacemi rostlin. Strategie populací rostlin.
12. Ekologie společenstva rostlin - definice, vymezení. Horizontální a vertikální struktura rostlinného společenstva. Stabilita rostlinného společenstva, vegetace zonální, azonální a extrazonální. Analýza struktury společenstva, životní formy rostlin. Vegetace potenciální, přirozená, přírodě blízká, rekonstruovaná přírodní, přírodní.
13. Změny struktury společenstva rostlin v čase. Ekologická sukcese rostlin, primární a sekundární sukcese, principy a význam v ekosystému. Invazní a expanzní druhy rostlin, význam.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.