546-0852/01 – Kontaminanty a jejich chování v životním prostředí (KŽP)
Garantující katedra | Katedra environmentálního inženýrství | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Mgr. Eva Pertile, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Mgr. Eva Pertile, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Absolvent bude schopen charakterizovat vlastnosti jednotlivých složek ŽP (atmosféra, hydrosféra, pedosféra, biosféra) a kombinovat tuto znalost s výskytem a osudem chemických látek v těchto složkách. Bude chápat souvislosti mezi strukturou chemických látek, jejich fyzikálně-chemickými vlastnostmi a jejich osudem v životním prostředí a vlivu prostředí na tento osud. Bude rovněž schopen vysvětlit souvislosti mezi zdroji znečišťování a primárním a sekundárním znečištěním jednotlivých složek prostředí.
Dovednosti prokazované po ukončení předmětu: Student získá schopnost interpretovat osud chemických látek v prostředí, jejich transport v prostředí, mezifázové přechody, rovnováhy v prostředí a transformace chemických látek v abiotických a biotických složkách prostředí.
Vyučovací metody
Přednášky
Experimentální práce v laboratoři
Anotace
Do životního prostředí se uvolňuje velké množství různých chemických látek, které jsou převážně antropogenního původu. Pochopení osudu kontaminantů v životním prostředí je předpokladem toho, aby bylo možné zhodnotit environmentální rizika s nimi spojena. Studium předmětu poskytne studentům znalosti a zkušenosti s hodnocením chování kontaminantů v jednotlivých složkách životního prostředí. Výuka se zaměřuje na transformaci a transport významných kontaminantů životního prostředí s hlavním zaměřením na ovzduší, půdu, vodu a sedimenty.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Vědomosti studenta jsou ověřovány písemnou formou, přičemž je kladen důraz na porozumění danému tématu a aplikaci teoretických poznatků při řešení praktických úloh. Hodnocení zahrnuje i kolektivní hodnocení a sebehodnocení. Do celkového hodnocení je zahrnuta i aktivní práce studentů v hodině.
E-learning
Další požadavky na studenta
Znalost platného chemického názvosloví a terminologie dle IUPAC.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod. Základní pojmy a definice.
2. Původ a osud polutantů v prostředí I – obecný úvod. Environmentální rozhraní a chemická rovnováha. Vztah mezi chemickou strukturou a reaktivitou.
3. Původ a osud polutantů v prostředí II – Třídy sloučenin zahrnutých do seznamu prioritních polutantů. Nové environmentální polutanty.
4. Osud chemických látek v ŽP – transport, transformace – základní pojmy a vztahy.
5. Biogeochemické cykly makrobiotických a mikrobiogenních prvků a významných polutantů.
6. Znečištění atmosféry a jeho důsledky. Zdroje a transformace. Smog a jeho typy. PMx. Kyselé/suché depozice.
7. Organické látky v troposféře: Výskyt organických látek v troposféře. Těkavé organické látky v troposféře – environmentální charakteristika zástupců
skupin; procesy odbourávání v troposféře vybraných polutantů.
8. Persistentní organické látky v troposféře – environmentální charakteristika zástupců skupin. Globální význam výskytu POPs v ŽP, osud a transport v ŽP,
depozice POPs. Mezinárodní úmluvy. Inventury POPs
9. Potenciálně toxické kovy v ovzduší: environmentální charakteristika PTK a jejich vstup do ŽP. Transformační procesy kovů v ŽP.
10. Organochlorované pesticidy v troposféře: úvod, environmentální charakteristika některých významných organochlorovaných pesticidů.
11. Znečištění pedosféry. Hlavní polutanty vyskytující se v půdě a jejich environmentální charakteristika. Interakce znečišťujících látek se složkou půdy.
Transformace polutantů v pedosféře. Rozdělování chemikálií v půdě – difúze a vyluhování. Primární a sekundární znečištění půdy.
12. Znečištění hydrosféry. Chemické reakce ve vodách, hydrolytické reakce, rovnováhy ve vodách (protolytické, komplexotvorné, srážecí, rozpouštěcí, redox).
Nejčastější polutanty podílející se na znečištění hydrosféry.
13. Dnové sedimenty, vznik, rovnováha voda-sediment, sedimentace, sorpce na povrchu sedimentů.
14. Skládky odpadů jako možné zdroje kontaminace složek životního prostředí.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky