548-0151/01 – Programování v GIS 5 (PvGIS5)
Garantující katedra | Katedra geoinformatiky | Kredity | 3 |
Garant předmětu | doc. RNDr. Jan Caha, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. RNDr. Jan Caha, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný typu B |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2021/2022 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou vývoje standalone aplikací. Využíván je programovací jazyk Python a knihovna PyQT5 pro tvorbu grafického uživatelského rozhraní (GUI). Studenti po absolvování předmětu disponují následujícími dovednostmi:
- znalost možností tvorby aplikací bez a s uživatelským rozhraním v Pythonu
- tvorba standalone aplikace pomocí jazyka Python a PyQG5
- tvorba grafického uživatelského rozhraní s využitím PyQt5, Qt Designer
- zpracování událostí v GUI, vizuálního nastavení GUI
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět je věnován problematice vývoje vlastních standalone aplikací. V praktické části se studenti naučí, jak vytvořit standalone aplikaci za použití programovacího jazyka Python a knihovny PyQT5 pro tvorbu grafického uživatelskéhoh rozhraní (GUI).
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Získané znalosti studentů jsou průběžně ověřovány v průběhu jednotlivých hodin. Studenti vypracovávají a odevzdávají samostatný projekt.
E-learning
Další požadavky na studenta
Žádné další požadavky na studenta nejsou kladeny.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Druhy aplikací v Pythonu, vývoj větších projektů
2. Python aplikace bez uživatelského rozhraní
3. Možnosti tvorby aplikací s uživatelským rozhraním v Pythonu
4. Knihovna Qt a její verze v Pythonu PyQt5
5. Prvky GUI v PyQt5
6. Tvorba GUI pomocí Pythonu
7. Tvorba GUI s využitím Qt Designer
8. Tvorba oken aplikace a jejich složek
9. Zpracování událostí v GUI
10. Životní cyklus aplikace v Qt
11. Možností Layoutů v Qt (organizace GUI) a vizuální nastavení GUI
12. Grafika a animace v PyQt5, aplikace využívající PyQt5
13. Alternativní knihovny pro tvorbu GUI v Pythonu
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.