618-2035/02 – Dějiny výtvarného umění II (DVU II)

Garantující katedraKatedra metalurgie a slévárenstvíKredity3
Garant předmětuMgA. Alžběta DirnerováGarant verze předmětuMgA. Alžběta Dirnerová
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrletní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2019/2020Rok zrušení
Určeno pro fakultyFMTUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
DIR0013 MgA. Alžběta Dirnerová
STA0219 PhDr. Marie Šťastná, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Klasifikovaný zápočet 3+0

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Získané znalosti a dovednosti Absolvent kurzu dokáže využít teoretické poznatky z úvodu předchozího cyklu přednášek Dějiny umění I. Orientuje se v základních duchovních proměnách a v návaznosti v proměnách umění i architektury v období 15. až 1. poloviny 18. století. Rozezná základní díla vrcholné renesance v Itálii a Záalpí. Pochopí situaci manýrismu jako dozvuku vrcholné renesance pro nástup baroka. Dokáže odlišit radikální a klasicizující projevy umění 17. a 18. století. Pozná klíčová díla renesanční a barokní výtvarné kultury a architektury. V oboru plastiky je schopen konfrontovat charakteristické stylové znaky probraných etap s možnostmi produkce uměleckého slévárenství.

Vyučovací metody

Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)

Anotace

Druhá část cyklu přednášek se zaměřuje na hlavní vývojové proudy v umění italské a severské renesance a baroka s důrazem na centra, která ovlivnila ostatní Evropu. Manýrismus je vyložen jako jeden z důsledků duchovní krize v závěru renesance a jako předzvěst barokní výtvarné kultury. Závěr cyklu se soustředí na problematiku baroka v českých zemích. Všechny lekce jsou doprovozeny obrazovým materiálem. Podmínkou pro zisk zápočtu je 80% účast na přednáškách a vypracování testu podle kritérií stanovených vyučujícím.

Povinná literatura:

[1]TOMAN, R., ed. Baroko: architektura, sochařství, malířství. 2., upr. vyd. Přeložil Dagmar LIEBLOVÁ, přeložil Miroslava NEUMANNOVÁ, přeložil Marek VAJCHR. Praha: Slovart [Praha], 2007. ISBN 978-80-7209-771-5. [2]BAUER, A. Dějiny výtvarného umění. Olomouc: Agentura Rubico, 1998. ISBN 80-85839-25-3. [3]VLČEK, P. Dějiny architektury renesance a baroka. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2006. ISBN 80-01-03407-0. [4]MUCHKA, I. Architecture of the renaissance. Přeložil Vera ORAC. Prague: Prague Castle Administration, 2001. ISBN 80-86161-44-7.

Doporučená literatura:

[1]PIJOÁN, J. Dějiny umění. 2. Vyd. 2. Praha: Odeon, 1982.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

http://www.fmmi.vsb.cz/cs/urceno-pro/studenty/podklady-ke-studiu/studijni-opory

Další požadavky na studenta

80% účast na přednáškách, průběžné studium literatury, aktivita v průběžném dílčím testování znalostí

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Italská protorenesance a její projevy. Počátek novověku a duchovní adaptace antiky; umění a architektura quattrocenta a cinquecenta v Toskánsku a Venetu. 2. Záalpský humanismus a jeho projevy ve vizuální kultuře: Nizozemí a německy mluvící země. Setrvačnost středověkých forem versus tzv. česká renesance. 3. Proměna duchovního klimatu a umění po sacco di Roma; šíření a ohniska manýrismu. 4. Barokní město. Radikální a klasicizující formy v architektuře 17. až 1. poloviny 18. století v Římě, Piemontu, Benátkách, Neapoli ad. 5. Osobnosti italského barokního sochařství a malířství. Akademie jako institut v centrech evropského umění. 6. Podoby architektury 17. a 18. st. mimo Itálii – Anglie, Německo, severní a jižní Nizozemí. 7. Architektura, sochařství a malířství „velkého století“ ve Francii a jejich proměna v době regentství. 8. Protagonisté a žánrová specializace nizozemské malby. 9. Barokní kultura ve Španělsku. Vztah barokního mecenáše a umělce v osudu D. Velázqueze. 10. Nizozemské malířství 17. století – vlámské a holandské malířství. 11. Umění českého baroka, nebo barokní umění v Čechách? Zvláštnosti barokní tvorby na Moravě.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2019/2020 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Klasifikovaný zápočet Klasifikovaný zápočet 100  51 3
Rozsah povinné účasti: Povinná účast na cvičeních min. 80%.

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2021/2022 (B0214A270001) Umělecké slévárenství P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2020/2021 (B0214A270001) Umělecké slévárenství P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2019/2020 (B0214A270001) Umělecké slévárenství P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2021/2022 letní
2019/2020 letní