634-0103/02 – Marketing ()
Garantující katedra | Katedra ekonomiky a managementu v průmyslu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Ing. Václav Nétek, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Václav Nétek, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 5 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2007/2008 |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vyučovací metody
Anotace
Cílem výuky tohoto předmětu v oblasti technickoekonomických směrů je dosáhnout
u posluchačů schopnost praktické aplikace znalostí a teoretických poznatků při
řešení úloh, spojených s rozhodovacím procesem průmyslových firem v oblasti
marketingové, investiční, obchodní a finanční strategie a všude tam, kde jsou
rozhodovací technické a ekonomické procesy navázány na znalosti trhu a tržního
prostředí.
Povinná literatura:
1. Kotler, P.: Marketing – management, Grada Publishing, Praha 2001
2. Tomek, J. a kol.: Marketingová strategie podniku, Management Press,
Praha,1992
3. Prachár, J.: Marketing v podnikání, MOSPRA, Brno, 1991
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky: Doc. Ing. Václav Nétek, CSc.
1. Základní prvky průmyslového marketingu
- Základní pojmy a názvosloví marketingu
- Místo a úloha marketingu v praxi průmyslového podniku
- Marketingová analýza – metody, techniky
- Marketingový výzkum – metody, techniky
- Segmentace trhu a segmentace výrobků (marketingový MIX)
- Marketingový projekt
2. Marketingový management
- Marketingový plán – sestavení, kontrola
- Marketingový informační systém
- Osobnost marketingového pracovníka – znalosti a schopnosti
- Organizační vazby marketingu a ostatních odborných činností firmy
(logistika, technický rozvoj)
3. Základy marketingové strategie
- Strategický marketing – místo a úloha v průmyslové praxi
- Konkurenční výhoda firmy – techniky vedoucí k budování konkurenčních
výhod
- Globalizace trhu a integrační procesy
Cvičení: Ing. Vanda Janečková
1. Marketingová strategie výrobku – (rozbor výrobkových stádií, cenového
rozpětí, úrovně prodeje, užitné vlastnosti výrobku, atp.).
2. Marketingová koncepce – (rozbor charakteristik trhu, inovační trendy, úroveň
designu, image výrobku, image výrobce).
3. Sonda marketingové filosofie – (zjišťování těžiště tzv. marketingového
trojúhelníku, rozbor struktury životnosti produkce výrobků, rozbor perspektiv
výrobků, služeb a aktivit).
4. Formování podnikatelských záměrů – (formování a volba marketingové
strategie, volba variant výrobkové, trhové nebo spotřebitelské strategie).
5. Analýza a rozbor konkurence – (mapování konkurenčních aktivit, vyhodnocování
informací o konkurenci, příklady postupů řešení konkurenčních vztahů, slabé a
silné stránky konkurence, atp.).
6. Tvorba a formování, reklamy – (problémová reklama – formy výskytu,
struktura, věcná a cílová náplň reklamních aktivit, tvorba vlastních reklamních
nápadů, podnětů a myšlenek, atp.).
7. Tvorba cenové strategie – (Rozbor a vyhodnocení metod stanovení ceny.
Alternativy rozhodování o cenách, rozbor funkce ceny (nabídková, poptávková,
rovnovážná), tvorba konstrukce ceny, atp.).
8. Způsoby hledání odbytových cest – (formy analýzy odbytu, stanovení dynamiky
odbytu, aspekty propustnosti trhu, cesty k novým zákazníkům, atp.).
9. Rozbor faktorů podnikatelského rizika – (podstata a charakteristiky rizika,
způsoby stanovení rizika, alternativy postoje k riziku, dělení a přenášení
(transfer) rizika, problematika vztahu rizika a jeho pojištění, atp.).
10. Formy, způsoby a metody ochrany obchodního a výrobního tajemství –
(stanovení předmětu ochrany, příklad provedení převodu tajemství, příklady
nekalé soutěže, atp.).
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.