634-0123/01 – Strategické řízení (SŘ)
Garantující katedra | Katedra ekonomiky a managementu v průmyslu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | prof. Ing. Radim Lenort, Ph.D. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Radim Lenort, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 6 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2008/2009 |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student se bude orientovat v principech tvorby, realizace a kontroly poslání, strategických cílů a strategií na různých úrovních strategického řízení, bude schopen aplikovat hlavní metody strategické analýzy a strategického rozhodování.
Vyučovací metody
Anotace
Předmět je zaměřen na pochopení podstaty strategického myšlení, strategického
chování podnikatelských subjektů, osvojení vybraných metod a přístupů
strategické analýry, včetně jejich počítačové podpory. Seznamuje se strategiemi
na jednotlivých úrovních řízení podniku a vytváří základy pro jejich úspěšnou
formulaci a implementaci.
Povinná literatura:
1. Johnson, G. - Scholes, K.: Cesty k úspěšnému podniku, Computer Press, Praha
2000
2. Dedouchová, M.: Strategie podniku, C. H. Beck, Praha 2001
3. Keřkovský, M. – Vykypěl, O.: Strategické řízení – teorie pro praxi, C. H.
Beck, Praha 2002
4. Bowman, C.: Strategický management, Grada Publishing, Praha 1996
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky: Ing. Radim Lenort, Ph.D.
1. Obecná problematika strategického řízení. Vymezení pojmu strategie a
strategického řízení. Přínos strategického řízení. Úrovně strategického řízení.
Tvůrci strategií a jejich zodpovědnost v procesu formulace strategie.
2. Poslání a strategické cíle podniku. Význam poslání. Obsah a charakteristiky
úspěšného poslání. Strategické cíle, jejich význam a základní vlastnosti.
Hierarchie cílů podniku.
3. Analýza okolí podniku. Analýza makrookolí. PEST analýza. Analýza
konkurenčního okolí. Model pěti sil. Analýza životního cyklu oboru. Scénáře
budoucího vývoje okolí.
4. Analýza vnitřního potenciálu podniku. Analýza zdrojů. Klíčové kompetence
firmy. Benchmarking. Analýza hodnotového řetězce. SWOT analýza.
5. Strategie na úrovni podniku. Růstové, stabilizační a defenzivní strategie.
Strategie koncentrace, rozvoje trhu, rozvoje výrobku. Inovační strategie.
Akvizice. Strategie horizontální a vertikální integrace a soustředěné a složené
diverzifikace. Strategické aliance, joint venture. Fúze, holding. Strategie
redukce, rozdělení a likvidace. Outsorcing.
6. Portfolio analýza. Význam analýzy portfolia podniku. Boston Consulting Group
matice. Matice General Electric. Hoferova matice.
7. Strategie na úrovni podnikatelských jednotek. Porterovy konkurenční
strategie. Strategie vůdcovství v nákladech, diferenciace a ohnisková
strategie. Organizační důsledky konkurenčních strategií. Zásadní změny vedoucí
k dosažení a udržení vedoucí role na trhu.
8. Funkcionální strategie. Strategie marketingová a finanční. Výrobní
strategie. Strategie lidských zdrojů. Strategie výzkumu a vývoje.
9. Implementace strategie. Zásady úspěšné implementace strategie. Projektové
řízení. Restrukturalizace, reorganizace, reengineering. Strategická kontrola.
Cvičení: Ing. Radim Lenort, Ph.D.
1. Analýza konkurenčního okolí. Analýza pěti konkurenčních sil - případová
studie. Stanovení konkurenční rivality, hrozby vstupu nových firem do odvětví,
hrozby substitutů, síly kupujících, síly odběratelů a odhad jejich budoucího
vývoje.
2. Benchmarking. Mezipodnikové srovnávání. Aplikace softwarové podpory v
analýze potenciálu podniku.
3. Strategie na úrovni podnikatelských jednotek. Porterovy konkurenční
strategie - případová studie. Strategie vůdcovství v nákladech a strategie
diferenciace. Návrh organizačního zabezpečení zvolené strategie: dovednosti a
zdroje, struktura a systémy, kultura styl a hodnoty. Stanovení rozsahu nutných
změn.
4. Portfolio analýza. Sestavení Boston Consulting Group matice - případová
studie. Návrh ziskového portfolia oborů.
5. Strategické rozhodování. Výskyt a formulace problému. Tvorba variant řešení
problémové situace. Stanovení kritérií pro hodnocení variant. Stanovení
důsledků variant. Určení významnosti kritérií. Aplikace základních metod
vícekriteriálního rozhodování.
6. Expertní systémy. Základní vymezení. Silné stránky ES a možnosti jejich
uplatnění ve strategickém řízení podniků. Aplikace softwarové podpory v
řízení výrobního procesu.
7. Finančně-ekonomické hodnocení podnikové strategie. Aplikace softwarové
podpory v procesu formulace strategie. Stanovení realizovatelnosti navržené
strategie. Simulace změn v podnikové strategii. Analýza rizika.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.