634-0123/01 – Strategic Management (SŘ)
Gurantor department | Department of Economics and Management in Industry | Credits | 4 |
Subject guarantor | prof. Ing. Radim Lenort, Ph.D. | Subject version guarantor | prof. Ing. Radim Lenort, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 5 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1999/2000 | Year of cancellation | 2008/2009 |
Intended for the faculties | FMT | Intended for study types | Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
Student will be well informed in principles of a mission, strategic goals, and strategies formulation, implementation, and control in various strategic management levels, will be able to apply main methods of the strategic analysis and the strategic decision making.
Teaching methods
Summary
The subject is aimed at understanding of a substance of the strategic thought,
the strategic behaviour of firms, acquirement of the strategic analysis methods
and aproaches, including their computer aid. It acquaints with strategic of
single decision-making levels and creates principles for their successful
formulation and implementation.
Compulsory literature:
1. Johnson, G. - Scholes, K.: Cesty k úspěšnému podniku, Computer Press, Praha
2000
2. Dedouchová, M.: Strategie podniku, C. H. Beck, Praha 2001
3. Keřkovský, M. – Vykypěl, O.: Strategické řízení – teorie pro praxi, C. H.
Beck, Praha 2002
4. Bowman, C.: Strategický management, Grada Publishing, Praha 1996
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Přednášky: Ing. Radim Lenort, Ph.D.
1. Obecná problematika strategického řízení. Vymezení pojmu strategie a
strategického řízení. Přínos strategického řízení. Úrovně strategického řízení.
Tvůrci strategií a jejich zodpovědnost v procesu formulace strategie.
2. Poslání a strategické cíle podniku. Význam poslání. Obsah a charakteristiky
úspěšného poslání. Strategické cíle, jejich význam a základní vlastnosti.
Hierarchie cílů podniku.
3. Analýza okolí podniku. Analýza makrookolí. PEST analýza. Analýza
konkurenčního okolí. Model pěti sil. Analýza životního cyklu oboru. Scénáře
budoucího vývoje okolí.
4. Analýza vnitřního potenciálu podniku. Analýza zdrojů. Klíčové kompetence
firmy. Benchmarking. Analýza hodnotového řetězce. SWOT analýza.
5. Strategie na úrovni podniku. Růstové, stabilizační a defenzivní strategie.
Strategie koncentrace, rozvoje trhu, rozvoje výrobku. Inovační strategie.
Akvizice. Strategie horizontální a vertikální integrace a soustředěné a složené
diverzifikace. Strategické aliance, joint venture. Fúze, holding. Strategie
redukce, rozdělení a likvidace. Outsorcing.
6. Portfolio analýza. Význam analýzy portfolia podniku. Boston Consulting Group
matice. Matice General Electric. Hoferova matice.
7. Strategie na úrovni podnikatelských jednotek. Porterovy konkurenční
strategie. Strategie vůdcovství v nákladech, diferenciace a ohnisková
strategie. Organizační důsledky konkurenčních strategií. Zásadní změny vedoucí
k dosažení a udržení vedoucí role na trhu.
8. Funkcionální strategie. Strategie marketingová a finanční. Výrobní
strategie. Strategie lidských zdrojů. Strategie výzkumu a vývoje.
9. Implementace strategie. Zásady úspěšné implementace strategie. Projektové
řízení. Restrukturalizace, reorganizace, reengineering. Strategická kontrola.
Cvičení: Ing. Radim Lenort, Ph.D.
1. Analýza konkurenčního okolí. Analýza pěti konkurenčních sil - případová
studie. Stanovení konkurenční rivality, hrozby vstupu nových firem do odvětví,
hrozby substitutů, síly kupujících, síly odběratelů a odhad jejich budoucího
vývoje.
2. Benchmarking. Mezipodnikové srovnávání. Aplikace softwarové podpory v
analýze potenciálu podniku.
3. Strategie na úrovni podnikatelských jednotek. Porterovy konkurenční
strategie - případová studie. Strategie vůdcovství v nákladech a strategie
diferenciace. Návrh organizačního zabezpečení zvolené strategie: dovednosti a
zdroje, struktura a systémy, kultura styl a hodnoty. Stanovení rozsahu nutných
změn.
4. Portfolio analýza. Sestavení Boston Consulting Group matice - případová
studie. Návrh ziskového portfolia oborů.
5. Strategické rozhodování. Výskyt a formulace problému. Tvorba variant řešení
problémové situace. Stanovení kritérií pro hodnocení variant. Stanovení
důsledků variant. Určení významnosti kritérií. Aplikace základních metod
vícekriteriálního rozhodování.
6. Expertní systémy. Základní vymezení. Silné stránky ES a možnosti jejich
uplatnění ve strategickém řízení podniků. Aplikace softwarové podpory v
řízení výrobního procesu.
7. Finančně-ekonomické hodnocení podnikové strategie. Aplikace softwarové
podpory v procesu formulace strategie. Stanovení realizovatelnosti navržené
strategie. Simulace změn v podnikové strategii. Analýza rizika.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.