634-0129/01 – Zahraniční obchod ()
Garantující katedra | Katedra ekonomiky a managementu v průmyslu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Marcela Horká | Garant verze předmětu | Ing. Marcela Horká |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 6 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vyučovací metody
Anotace
Cílem výuky je seznámit posluchače se základními problémy a težkostmi, které je
mohou při vstupu do světa zahraničního obchodu nejčastěji potkat a zároveň
poskytnout praktické rady jak postupovat a jak rizika, která jsou s každým
podnikáním se zahraničním partnerem spojena, minimalizovat. Zvláštní pozornost
je věnována: celním předpisů, platebním a zajišťovacím instrumentům,
kompenzačním obchodům, uzavírání zahraničních smluv.
Povinná literatura:
1. Carthy, M. - Perreault, W.: Základy marketingu, Victoria Publishing, Praha,
1995
2. Čichovský, L.: Marketing zahraničního obchodu, RADIX, Praha, 1997
3. Marvanová, M.: Platební styk, ECON, 1996
Časopisy: Obchod - kontakt - marketing,
Hospodářské noviny,
Ekonom
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky: Ing. Marcela Horká
1. Zahraniční obchodní politika – hlavní směry obchodní politiky – autonomní a
tarifní nástroje – netarifní překážky při dovozu a vývozu – devizové restrikce
–
mezinárodní přeprava a zasilatelství
2. Marketing zahraničního obchodu – úloha marketingu, produktu a zahraničního
prodeje v podnikatelském záměru firmy – modely řízení marketingu – marketing
exportního prodeje, prodejních tras a prodejní strategie – marketing ceny
exportního produktu a doprovodných služeb při exportu
3. Státní podpora vývozu – Česká exportní banka, a.s. Exportní garanční a
pojišťovací společnost, a.s., Česká agentura na podporu vývozu
4. Platební a zajišťovací instrumenty v zahraničním obchodě – rizika v ZO
vyplývající z používáním dokumentárních inkas, akreditivů, směnek a šeků –
financování vývozních a dovozních úvěrů – inkasní a dopravní dokumenty v
platebním styku.
5. Kompenzační obchody – reciproční a clearingové obchody, junktim, barter,
buyback, reexport, switch
6. Celní předpisy při dovozu a vývozu zboží – celní zákon – celní orgány,
organizace a řízení – celní sazebník, režimy a prohlášení, celní dohled a původ
zboží
7. Obchodní smlouvy – zvláštnosti smluv se zahraničními partnery, kupní
smlouvy, smlouva o výhradním prodeji, smlouvy o vázaných obchodech, smlouva o
obchodním zastoupení.
8. Vybrané bankovní a finanční operace – bankovní záruka – factoring,
forfaiting, leasing, a swapy
9. Aktuální problémy světové ekonomiky – obchodně-politické organizace (GATT,
WTO, OECD, EU, NAFTA, CEFTA, AFTA, APEC, dohody o zóně volného obchodu
Globalizace světového trhu
Integrace ČR do EU (daňová legislativa, volný pohyb zboží, služeb a
lidského
potenciálu, harmonizace cel, výhody a náklady vstupu ČR do EU)
10. Obchodní jednání se zahraničními partnery – taktika a technika zahraničního
jednání s ohledem na povahovou a národní mentalitu
Cvičení: Ing. Marcela Horká
1. Algoritmus činností při průzkumu vývozních a dovozních možností
2. Celní předpisy při dovozu a vývozu zboží – JCD
3. Státní podpora vývozu – dodavatelské a odběratelské úvěry ČEB, pojištění
EGAP, předexportní a exportní financování
4. Marketing zahraničního obchodu – cenové, kalkulační a devizové propočty
5. Analýza vývozního a dovozního obchodního případu
Vybraná cvičení budou zpracována formou individuálních programů a seminárních
prací.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.