634-0802/01 – Strategický management (SM)
Garantující katedra | Katedra ekonomiky a managementu v průmyslu | Kredity | 6 |
Garant předmětu | prof. Ing. Radim Lenort, Ph.D. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Radim Lenort, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2004/2005 | Rok zrušení | 2015/2016 |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student se bude orientovat v principech tvorby, realizace a kontroly poslání, strategických cílů a strategií na různých úrovních strategického managementu, bude schopen aplikovat hlavní metody strategické analýzy a strategického rozhodování.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět je zaměřen na pochopení podstaty strategického myšlení, strategického chování podnikatelských subjektů, osvojení vybraných metod a přístupů strategické analýzy. Seznamuje se strategiemi na jednotlivých úrovních řízení podniku a vytváří základy pro jejich úspěšnou formulaci a implementaci.
Povinná literatura:
1. Johnson, G.; Scholes, K. Cesty k úspěšnému podniku. Praha: Computer Press, 2000.
2. Dedouchová, M. Strategie podniku. Praha: C. H. Beck, 2001.
Doporučená literatura:
1. Sedláčková, H.; Buchta, K. Strategická analýza. Praha: C. H. Beck, 2006.
2. Keřkovský, M.; Vykypěl, O. Strategické řízení – teorie pro praxi. Praha: C. H.
Beck, 2006.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Vypracování dvou seminárních prací.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
- Definice strategie – strategie jako plán, zamášlená vs vynucená strategie, strategie jako malý počet kreativních nápadů.
- Podstata strategického managementu – definování strategického managementu jako procesu realizovaného vedením podniku, dva základní přístupy ke strategickému managementu, činnosti realizované v rámci strategického managementu, charakteristiky současného strategického řízení.
- Poslání podniku – vymezení poslání, jeho význam, forma poslání, praktické problémy.
- Strategické cíle organizace – vymezení strategických cílů, vlastnosti cílů, zajištění nekonfliktnosti cílů na jednotlivých úrovních řízení, hlavní kategorie cílů, preference cílů v jednotlivých podnicích.
- Analýza okolí podniku – cíl analýzy okolí, struktura podnikového okolí, rozdíl mezi makrookolím a konkurenčním okolím, výčet metod využívaných k analýze okolí.
- PEST analýza – hlavní faktory okolí politického a legislativního, ekonomického, sociálního a kulturního, technologického a jejich vliv na podnik.
- Model pěti sil – cíl jeho aplikace, vymezení faktorů majících vliv na intenzitu jednotlivých sil, tj. na konkurenční rivalitu, hrozbu vstupu nových firem, hrozbu substitutů, sílu kupujících a sílu dodavatelů.
- Analýza životního cyklu oboru – fáze a charakteristika jednotlivých fází životního cyklu oboru, způsoby stanovení fáze životního cyklu oboru.
- Analýza konkurenčních skupin – vymezení konkurenčních skupin, hlavní charakteristiky pro jejich určení, postup vytvoření mapy konkurenčních skupin.
- Scénáře budoucího vývoje okolí podniku – vymezení scénářů budoucího vývoje okolí, důvody jejich vytváření, postup vytvoření scénářů, typy scénářů.
- Analýza vnitřního potenciálu podniku – cíl analýzy vnitřního potenciálu podniku, metody analýzy vnitřního potenciálu podniku, vymezení auditu zdrojů a postupu jeho realizace.
- Analýza klíčových kompetencí – vymezení klíčových kompetencí, srovnání auditu zdrojů a analýzy klíčových kompetencí, cíl a postup realizace uvedené analýzy.
- Analýza hodnototvorného řetězce – vymezení hodnototvorného řetězce, cíl realizace analýzy hodnototvorného řetězce, hodnototvorné činnosti.
- Benchmarking - vymezení a typy benchmarkingu, cíl a postup realizace benchmarkingu.
- SWOT analýza – cíl realizace SWOT analýzy, vymezení příležitostí, hrozeb, předností a nedostatků, postup realizace SWOT analýzy, určení strategické pozice podniku, volba vhodné strategie.
- Úrovně strategického řízení v podniku – vymezení úrovní strategického řízení a příslušných strategií, obsahová náplň strategií na jednotlivých úrovních.
- Obecné strategické alternativy na úrovni podniku – charakteristika růstu/expanze, stabilizace, omezení/defenzivního postoje, formy růstu.
- Základní strategie na úrovni podniku – charakteristika koncentrace, rozvoje trhu, rozvoje výrobku, inovace, horizontální integrace, vertikální integrace, Joint Venture, soustředěné diverzifikace, složené diverzifikace, přeskupení, redukce a likvidace.
- Strategie nadnárodních společností – typy strategií využívaných nadnárodními společnostmi, jejich vymezení, příklady, výhody a nevýhody.
- Strategie vycházející z analýzy portfolia podniku – cíl analýzy portfolia podniku, matice BCG a její charakteristika, vymezení jednotlivých skupin oborů, strategie vhodné pro každou ze skupin, postup realizace analýzy BCG.
- Porterovy konkurenční strategie – vymezení a předpoklady dosažení strategie vůdčího postavení v nákladech, strategie diferenciace a strategie soustředění.
- Strategie založené na analýze životního cyklu oboru – strategie vhodné pro fázi narození/zavedení, růstu, dospělosti/zralosti, stárnutí/pokles.
- Funkcionální strategie – hlavní předmět zájmu strategie marketingové, finanční, výrobní, lidských zdrojů, výzkumu a vývoje.
- Hodnocení a výběr strategie – charakteristika základních kritérií hodnocení strategie, tj. vhodnosti, proveditelnosti a přijatelnosti.
- Finančněekonomické hodnocení podnikatelských strategií – cíle, postup a výstupy finančně ekonomického hodnocení strategie.
- Využití vícekriteriálního rozhodování ve strategickém managementu – oblasti aplikace vícekriteriálního rozhodování ve strategickém řízení, postup aplikace metod vícekriteriálního rozhodování, metody pro stanovení významnosti kritérií a preferenčního uspořádání variant.
- Realizace strategie v podniku – způsoby realizace strategie vyžadující změnu organizační struktury a jejich charakteristika.
- Strategická kontrola – srovnání „klasické“ a strategické kontroly, základní formy strategické kontroly a jejich charakteristika.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky