634-3003/01 – Strategický management (SM)
Garantující katedra | Katedra ekonomiky a managementu v průmyslu | Kredity | 6 |
Garant předmětu | doc. Ing. Šárka Vilamová, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Šárka Vilamová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2014/2015 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Získané znalosti:
- student bude umět charakterizovat základní firemní strategie a principy strategického řízení průmyslového podniku
- student bude umět formulovat základní nástroje strategické analýzy firmy na B2B trhu
Získané dovednosti:
- student bude umět využít svých znalostí k rozhodnutí o vhodnosti použití konkrétní analýzy průmyslového podniku
- student bude umět aplikovat své teoretické poznatky k návrhům na zlepšení strategické pozice průmyslové firmy
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět je zaměřen na pochopení podstaty strategického myšlení, strategického chování podnikatelských subjektů, osvojení vybraných metod a přístupů strategické analýzy průmyslových podniků. Seznamuje se strategiemi na jednotlivých úrovních řízení průmyslového podniku a vytváří základy pro jejich úspěšnou formulaci a implementaci.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Integrovaný systém modulární počítačové podpory výuky ekonomicko-technického zaměření (http://lms.vsb.cz): - Vzdělávací modul 6 – Finančně-ekonomická analýza a rozhodování: submodul Využití změny cen vybraných surovin na komoditních trzích v rámci operativního řízení hutního podniku, submodul Stanovení pořadí vybraného hutního podniku v oboru dle vybraných finančních ukazatelů, submodul Strategický management.
- VILAMOVÁ, Š. Strategický management. Studijní opory. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2015.
Další požadavky na studenta
Vypracování semestrálního projektu a absolvování průběžných testů.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod a podstata strategického managementu - činnosti realizované v rámci strategického managementu, charakteristiky současného strategického řízení.
2. Poslání (mise) a strategické cíle organizace - vymezení poslání, jeho význam, praktické problémy. Vymezení strategických cílů, vlastnosti cílů, zajištění nekonfliktnosti cílů na jednotlivých úrovních řízení.
3. Strategická analýza okolí podniku – cíl analýzy okolí, struktura podnikového okolí, metody analýzy okolí. PEST analýza – hlavní faktory makrookolí a jejich vliv na podnik.
4. Porterův model pěti sil – cíl jeho aplikace, vymezení faktorů majících vliv na intenzitu jednotlivých sil. Analýza životního cyklu oboru – fáze a charakteristika jednotlivých fází a způsoby jejich stanovení. Analýza konkurenčních skupin – vymezení konkurenčních skupin, hlavní charakteristiky pro jejich určení, postup vytvoření mapy konkurenčních skupin. Scénáře budoucího vývoje okolí podniku.
5. Analýza vnitřního potenciálu podniku – cíl a metody analýzy, vymezení auditu zdrojů a postupu jeho realizace. Analýza klíčových kompetencí – vymezení klíčových kompetencí, cíl a postup realizace uvedené analýzy. Analýza hodnototvorného řetězce – vymezení, cíl realizace analýzy. Benchmarking - vymezení a typy benchmarkingu, cíl a postup realizace.
6. SWOT analýza – cíl a postup realizace analýzy, určení strategické pozice podniku, volba vhodné strategie. - Úrovně strategického řízení v podniku – vymezení úrovní strategického řízení a příslušných strategií, obsahová náplň strategií na jednotlivých úrovních.
7. Strategické alternativy na úrovni podniku – charakteristika růstu/expanze, stabilizace, omezení/defenzivního postoje, formy růstu. Základní strategie na úrovni podniku – charakteristika koncentrace, rozvoje trhu, rozvoje výrobku, inovace, horizontální integrace, vertikální integrace, Joint Venture, soustředěné diverzifikace, složené diverzifikace, přeskupení, redukce a likvidace.
8. Strategie vstupu firem na zahraniční trhy - typy strategií, jejich vymezení, příklady, výhody a nevýhody. Vývozní a dovozní operace (prostřednické vztahy, smlouvy o výhradním prodeji, obchodní zastoupení, komisionářské a mandátní vztahy, Piggyback, přímý vývoz, exportní aliance). Formy nenáročné na kapitálové investice (licenční obchody, franchising, smlouvy o řízení, zušlechťovací operace, výrobní kooperace). Kapitálové vstupy firem na zahraniční trhy (akvizice, fúze, Greenfield Investment, Joint Venture, strategické aliance)
9. Strategie vycházející z analýzy portfolia podniku – cíl analýzy portfolia podniku, matice BCG a její charakteristika, vymezení jednotlivých skupin oborů, strategie vhodné pro každou ze skupin, postup realizace analýzy BCG.
10. Porterovy konkurenční strategie – vymezení a předpoklady dosažení strategie vůdčího postavení v nákladech, strategie diferenciace a strategie soustředění. - Strategie založené na analýze životního cyklu oboru – strategie vhodné pro fázi narození/zavedení, růstu, dospělosti/zralosti, stárnutí/poklesu.
11. Funkcionální strategie – hlavní předmět zájmu strategie marketingové, finanční, výrobní, lidských zdrojů, výzkumu a vývoje. Hodnocení a výběr strategie – charakteristika základních kritérií hodnocení strategie, tj. vhodnosti, proveditelnosti a přijatelnosti.
12. Finančně-ekonomické hodnocení podnikatelských strategií – cíle, postup a výstupy finančně ekonomického hodnocení strategie. Využití vícekriteriálního rozhodování ve strategickém managementu – oblasti aplikace vícekriteriálního rozhodování ve strategickém řízení, postup aplikace metod vícekriteriálního rozhodování, metody pro stanovení významnosti kritérií a preferenčního uspořádání variant.
13. Implementace strategie v podniku – způsoby realizace strategie vyžadující změnu organizační struktury a jejich charakteristika.
14. Strategická kontrola a strategický audit – srovnání „klasické“ a strategické kontroly, základní formy strategické kontroly a jejich charakteristika. Strategický audit – pojem, cíl a podstata auditu.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky