635-0827/01 – Kompozitní materiály (KM)
Garantující katedra | Katedra tepelné techniky | Kredity | 6 |
Garant předmětu | prof. Ing. Jozef Vlček, Ph.D. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Jozef Vlček, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2004/2005 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
- student bude umět formulovat základní principy kompozitního působení
- student bude umět charakterizovat druhy materiálů pro matrice a vyztužující fáze a způsoby jejich přípravy
- student bude umět vysvětlit interakce mezi matricemi a výztužemi, vlivy na vlastnosti kompozitních materiálů
- student bude umět popsat technologie přípravy kompozitních materiálů a seznámí se s konkrétními aplikacemi
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Ostatní aktivity
Anotace
V předmětu jsou vysvětleny základní principy kompozitního působení, rozdíly mezi klasickými a kompozitními materiály, výhody a nevýhody jejich použití.
Předmět představuje přehled druhů materiálů používaných pro matrice a vyztužující fáze.
V předmětu jsou také probírány technologie přípravy kompozitních materiálů a vyztužujících fází, interakce mezi matricí a výztuží a vlivy na vlastnosti kompozitních materiálů.
Jsou zde také představeny oblasti využití kompozitů a principy volby materiálů pro konkrétní aplikace.
Povinná literatura:
[1] DAĎOUREK, K. Kompozitní materiály – druhy a jejich užití. Liberec: TU Liberec, 2007.
[2] JANOVEC, J., CEJP, J. aj. Perspektivní materiály. Praha: ČVUT, 2001.
[3] MÍŠEK, B. Kompozity. Brno: Technický dozorčí spolek Brno, 2003.
[4] KRATOCHVÍL, B., ŠVORČÍK, V., aj. Úvod do studia materiálů. Praha: VŠCHT, 2005.
[5] EHRENSTEIN, G.W. Polymerní kompozitní materiály. Praha: Scientia, 2009.
[6] POPOVIČ, Š. Výroba a zpracování plochého skla. Praha: Grada Publishing, 2009.
[7] ZEMAN, L. Vstřikování plastů. Praha: BEN – technická literatura, 2009.
Doporučená literatura:
[1] BAREŠ, R. A. Kompozitní materiály. Praha: SNTL, 1988.
[2] SCHULZE, W. a kol. Necementové malty a betony. Praha: SNTL, 1990.
[3] MACHEK, V., SODOMKA, J. Nauka o materiálu – 4.část - Polymery a kompozity s polymerní matricí. Praha: ČVUT, 2008.
[4] PECINA, P., PECINA, J. Materiály a technologie – plasty. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
[5] STAROŇ, J., TOMŠŮ, F. Žiaruvzdorné materiály. Bratislava: Alfa, 1992.
[6] LEGENDRE, A. Uhlíkové materiály. Praha: INFORMATORIUM, 2001.
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
3 hodnocené zprávy z exkurzí.
Zápočtová písemná práce.
E-learning
Elektronické opory nejsou v současnosti k dispozici.
Další požadavky na studenta
Povinné exkurze ve výrobních závodech.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky
1. Kompozity jako technické materiály - definice, složení.
2. Rozdělení kompozitů, základní typy a jejich charakteristiky.
3. Typy matric a vyztužujících fází, jejich součinnost, geometrické a fyzikální struktury.
4. Strukturní třídění kompozitů.
5. Volba materiálů, výrobní problémy.
6. Výroba kompozitů, výroba vláken a jejich úprava.
7. Kompozity s kovovou matricí
8. Kompozity na bázi makromolekulárních látek - plasty, živice.
9. Kompozity s keramickou matricí, keramické povlaky.
10. Kompozity se skelnou matricí, speciální kompozity se skelnou matricí.
11. Kompozity na bázi anorganických pojiv - malty, betony.
12. Cementové kompozity - žárobetony.
13. Pěny - pěnokovy, pěnoplasty, pěnokeramika.
14. Příklady použití kompozitů - změny konstrukce, automobily, a další.
Cvičení
1. Vliv spolupráce jednotlivých složek na kvalitu kompozitu.
2. Volba materiálů, problémy při výrobě kompozitů a vláken.
3. Způsoby přípravy keramických povlaků.
4.-6. Exkurze do výrobních závodů.
7. Žárobetony.
8. Zápočtová písemná práce.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky