636-3020/01 – Ocelové materiály pro automobilový průmysl (OMAP)
Garantující katedra | Katedra materiálového inženýrství | Kredity | 6 |
Garant předmětu | Ing. Martin Kraus, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Martin Kraus, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Seznámit studenty s různými typy materiálů na bázi železa, které jsou nejčastěji používané v automobilovém průmyslu, možnostmi zpracování a řízeného ovládání finální mikrostruktury, resp. optimalizovaných vlastností a zároveň ukázat také fyzikální podstatu probíhajících vnitřních dějů v procesech tepelného, resp. termomechanického zpracování předmětných typů ocelí.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
V úvodu je daný předmět orientován na komplexní transformační produkty austenitu, na děje probíhají v procesu deformace a ochlazování, které jsou často prezentovány z pohledu fyziky kovů. Prioritou jsou pak informace o různých typech materiálů aplikovaných v automobilovém průmyslu, včetně jejich výroby a tepelného, resp. termomechanického zpracování a mechanických vlastnostech. Materiály jsou rozděleny do 3 vývojových generací, včetně nejprogresivnějších typů HASS.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Bez dalších specifických požadavků.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Typy procesů žíhání a kalení, jejich cíle, aplikace a dopady na finální vlastnosti. Prokalitelnost a možnosti částečné predikce optimalizovaného procesu kalení – část 1.
2.Zušlechťování, typy popouštění (včetně čtyř stádií popouštění martensitu), cíle zpracování a dopad na finální vlastnosti. Fyzikálně metalurgická podstata popouštěcích křehkostí a možnosti, jak se jim vyhnout.
3.Úvod do fyziky kovů, fyzikální podstata deformačních pásů, dvojčat, energie vrstevné chyby a její praktický dopad na procesy fázové transformace a zpevnění matrice - část 1.
4.Fyzikálně metalurgická podstata procesů stárnutí a jejich vliv na vývoj zpevnění matrice při deformaci a na houževnatost – část 2.
5.Základní fázové transformace z pohledu formování struktury. Typy fází, jejichž vznik podléhá difúzním procesům – rozbor vzniku a dopadu na finální vlastnosti materiálů pro automobilový průmysl – část 1.
6.Rozbor fázových produktů vznikajících displacivním (smykovým) mechanismem, jejich vliv na finální vlastnosti (Widmansttättenův ferit, acikulární ferit, typy bainitů a martensit). Konkurence mezi acikulárním feritem a bainitem a možnosti řízeného ovládání jejich vzniku při výrobě materiálů pro automobilový průmysl – část 2.
7.Výskyt a tvorba granulárního bainitu a jeho řízené ovládání v komponentách, resp. materiálových částech s rozdílnou tloušťkou.
8.Materiály pro automobilový průmysl, chemické složení, vlastnosti, jejich výroba: oceli typu LC, IF, IF-HS.
9.Oceli typu Rephos, BH, HSLA a DP - chemické složení, vlastnosti, možnosti
řízených zpracování.
10.Oceli typu TRIP – různé varianty daného materiálu s ohledem na chemické složení, možnosti řízeného termomechanického zpracování a vlastnosti.
11.Aplikace procesu QP u materiálů pro automobilový průmysl. Tři generace ocelí typu AHSS.
12.Martensitická a hadfieldova ocel v automobilovém průmyslu.
13.Ocel typu TWIP - podmínky existence dané oceli a její vlastnosti.
14.Ocel typu TRIPLEX – podmínky existence dané oceli, její vlastnosti a možnosti využití.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky