639-0001/02 – Systémy jakosti (QMS)
Garantující katedra | Katedra managementu kvality | Kredity | 8 |
Garant předmětu | prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1994/1995 | Rok zrušení | 2011/2012 |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vyučovací metody
Anotace
Předmět je vyučován tak, aby posluchači pochopili základní souvislosti a
důvody budování , udržování a rozvoje podnikových systémů jakosti. Ve výuce je
kladen důraz zejména na výklad klíčových prvků a procesů v těchto systémech,
jako např. zabezpečování jakosti návrhu, nakupování, zabezpečování jakosti ve
výrobních procesech i procesech poskytování služeb. Studenti se rovněž naučí
počítat náklady a efekty vztahující se k jakosti a seznámí se i s dalšími typy
měření v systémech jakosti. Vysvětleny budou také základní charakteristiky
různých koncepcí budování systémů jakosti (podle norem ISO, odvětvových
standardů a TQM). Semináře a cvičení jsou zaměřena zejména na řešení
případových studií z oblasti analýzy hodnoty pro zákazníka, benchmarkingu,
samohodnocení a řízení neshod.
Povinná literatura:
1. NENADÁL,J. - NOSKIEVIČOVÁ,D. - PETŘÍKOVÁ,R. - PLURA,J.- TOŠENOVSKÝ,J.:
Moderní systémy řízení jakosti. Praha. Management Press. 1998, 283 s.
2. NENADÁL,J.-PETŘÍKOVÁ,R.-SCHUPKEOVÁ,L.: Integrované manažerské systémy.
Vybrané kapitoly. Ostrava. DTO. 1999, 110 s.
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Obsah přednášek:
1. Úvod do systémů managementu jakosti, terminologie, koncepce
2. Principy systémů managementu jakosti
3. Požadavky na systémy managementu jakosti podle souboru norem ISO 9000:2000
4. Požadavky na systémy managementu podle EFQM Modelu Výjimečnosti
5. Úloha vedení v systémech managementu jakosti
6. Ekonomické aspekty managementu jakosti
7. Management jakosti v etapě návrhu a vývoje
8. Management jakosti v etapě nakupování
9. Management jakosti v etapě realizace produktů
10. Charakteristiky managementu jakosti ve službách
11. Měření v systémech managementu jakosti, principy a typy
12. Audity systémů managementu jakosti, cíle a postupy
13. Bechmarking, postupy a metody
14. Rozvojové trendy v systémech managementu jakosti
Obsah cvičení:
1. Výklad požadavků na systémy managementu jakosti v normách ISO 9000:2000
2. Postupy řízení neshodných výrobků
3. Postupy analýzy hodnoty pro zákazníka, 1. část
4. Postupy analýzy hodnoty pro zákazníka, 2. část
5. Postupy přerozdělování cílů jakosti a ukazatelů měření výkonnosti systému
6. Identifikace položek nákladů vztahujících se k jakosti v modelu PAF
7. Identifikace položek nákladů vztahujících se k jakosti v modelu procesních
nákladů
8. Propočty efektivnosti zlepšování jakosti
9. Postupy měření spokojenosti a loajality zákazníků
10. Postupy a metody měření výkonnosti dodavatelů
11. Principy a metody sebehodnocení
12. Řešení případové studie na sebehodnocení
13. Obhajoby projektových prací
14. Obhajoby projektových prací, zápočty
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.