639-0008/02 – Jakost a lidský faktor (HSM)
Garantující katedra | Katedra managementu kvality | Kredity | 5 |
Garant předmětu | prof. Ing. Růžena Petříková, CSc. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Růžena Petříková, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1993/1994 | Rok zrušení | 2011/2012 |
Určeno pro fakulty | | Určeno pro typy studia | |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Obsahová náplň předmětu je vedena s jediným cílem – pochopit, že úspěšné
zabezpečování systému jakosti nespočívá jen v přímém řízení jakosti, ale
především závisí na schopnostech a vědomostech lidí v podniku, jejich motivaci
a jejich trvalé a účinné výchově k jakosti. Vše bude vedeno s akcentem na
oblast současných požadavků nové dokumentace norem řady ISO 9000:2000 a
inovovaného Modelu EFQM Business Excellence.
Vyučovací metody
Anotace
Řízení lidských zdrojů. Význam lidského faktoru v systémech jakosti. Systém řízení lidských zdrojů dle požadavků ČSN ISO 9000:2001 a Modelu Excelence EFQM. Formy a struktury vzdělávání pracovníků k jakosti. Filosofie učícího se podniku. Měření a hodnocení efektivnosti výcviku. Úloha vrcholového vedení v managementu jakosti. Delegace pravomocí. Komunikace a motivace v systémech managementu jakosti. Měření spokojenosti zaměstnanců. Vedení lidí, styly vedení. Týmová práce a její formy v managementu jakosti. Kroužky jakosti, KAIZEN, metoda 5 S, Investors in People. Management znalostí – definice, historický vývoj; řízení znalostí v aktuálních dokumentech QMS; vymezení základních aktivit v oblasti KM; řízení znalostí jako proces; klíčové procesy v oblasti KM; znalostní pracovník (charakteristické rysy, bariéry řízení); metody hodnocení nehmotných aktiv/znalostí; přínosy řízení znalostí. Podniková kultura a TQM. Společenská odpovědnost organizací a etické principy podnikových systémů řízení.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
1. – 2. Role a význam lidského faktoru v systémech jakosti s přihlédnutím k
současným globálním podmínkám. Řízení lidských zdrojů, vývoj, pojetí, význam.
3. – 4. Význam personálního řízení v systémech jakosti. Realizace a hlavní
úkoly současného personálního řízení v rámci podnikového řízení. Jakost a
spolehlivost lidského výkonu. Podmínky efektivního využívání lidských zdrojů v
procesu řízení jakosti.
5. – 6. Systém řízení lidských zdrojů dle požadavků ČSN EN ISO 9000:2000
(základní principy), člověk v systémech řízení jakosti dle novely ČSN EN ISO
9001:2001.
7. Výchova a vzdělávání pracovníků k jakosti (kap. 6). Efektivnost
výcviku a možnosti monitoringu.
8. – 9. Úloha vrcholového vedení a vedoucích pracovníků při zabezpečování
jakosti. Motivace, komunikace a informovanost v systémech jakosti.
10.-11.Týmová práce při řízení jakosti, tvůrčí tým. Formy týmových činností v
oblasti zabezpečování jakosti (Kroužky jakosti, KAIZEN).
12. Podniková kultura a TQM. Stěžejní atributy výstavby TQM. Systémy
řízení lidských zdrojů a EFQM Model Excellence.
13.–14.Znalostní řízení jako součást komplexní podnikové integrace. Od učící
se organizace ke znalostní společnosti. Odborná způsobilost a hodnocení
zaměstnanců. Role a význam personální certifikace.
Cvičení:
Cvičení bude koncipováno formou pravidelně zadávaných seminářů, konzultací a
osobnostních testů.
1. – 2. Úloha lidí v systémech jakosti. Zpracování konkrétního písemného
zadání, osobnostní test, vyhodnocení.
3. – 4. Návrh efektivního využívání lidských zdrojů v podnikové praxi (písemné
zadání, vyhodnocení, diskuze zadané problematiky, osobnostní test).
5. – 6. Výchova a vzdělávání zaměstnanců. Možnosti výcviku v současné
podnikové praxi. Monitoring a měření efektivnosti vzdělávacích programů.
Příklady. Odborný seminář, vyhodnocení diskuze zadané problematiky. Průběžný
test.
7. – 8. Motivace a hmotná stimulace (motivátory, demotivátory). Příklady
motivačních programů. Podmínky účinné komunikace, bariéry komunikace. Seminář,
vyhodnocení.
9. – 10. Význam týmové práce, tvorba tvůrčích týmů. Ukázky a příklady týmových
činností v současné podnikové praxi. Seminář, test.
11. – 12. Podniková kultura, klíčové aspekty které ovlivňují podnikovou
kulturu. Spokojenost zaměstnanců, monitoring a měření spokojenosti
zaměstnanců. Popisy pracovních míst, kariérový řád. Příklady z praxe.
13. – 14. Osobní kvalita základem všech ostatních kvalit. Od učící se
organizace ke znalostní společnosti. Základy „Knowledge Management“.
Monitoring a měření odborné způsobilosti, příklady, zápočtový test.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.