639-0027/01 – Management jakosti (QM)
Garantující katedra | Katedra managementu kvality | Kredity | 5 |
Garant předmětu | prof. Ing. Jiří Plura, CSc. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 5 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1996/1997 | Rok zrušení | 2011/2012 |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vyučovací metody
Anotace
Předmět je vyučován tak, aby posluchači pochopili základní souvislosti a
důvody budování , udržování a rozvoje podnikového managementu jakosti. Ve
výuce je kladen důraz zejména na výklad klíčových prvků a procesů tohoto
managementu, jako např. zabezpečování jakosti návrhu, nakupování,
zabezpečování
jakosti ve výrobních procesech i procesech poskytování služeb. Studenti se
rovněž naučí podrobně počítat náklady a efekty vztahující se k jakosti a
seznámí se i s dalšími typy měření v systémech jakosti. Vysvětleny budou také
základní charakteristiky různých koncepcí budování systémů jakosti (podle
norem
ISO, odvětvových standardů a TQM). Semináře a cvičení jsou zaměřena zejména
na
řešení případových studií z oblasti analýzy hodnoty pro zákazníka, a na
aplikace některých statistických nástrojů managementu jakosti.
Povinná literatura:
l. NENADÁL,J. - NOSKIEVIČOVÁ,D. - PETŘÍKOVÁ,R. - PLURA,J.- TOŠENOVSKÝ,J.:
Moderní systémy řízení jakosti. Praha. Management Press. 2000, 282 s.
2. NENADÁL,J.-PETŘÍKOVÁ,R.-SCHUPKEOVÁ,L.: Integrované manažerské systémy.
Vybrané kapitoly. Ostrava. DTO. 1999, 110 s.
3. NOSKIEVIČOVÁ,D.: Statistické metody v řízení jakosti. Ostrava. VŠB-TU.
1997, 80 s.
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Obsah přednášek:
1.Úvod do problematiky managementu jakosti, terminologie,
2.Principy a koncepce systémů managementu jakosti
3.Požadavky na systémy managementu jakosti podle souboru norem ISO 9000:2000
4.Požadavky na systémy managementu podle EFQM Modelu Výjimečnosti
5.Úloha vedení v systémech managementu jakosti
6.Ekonomické aspekty managementu jakosti
7.Management jakosti v etapě návrhu a vývoje
8.Management jakosti v etapě nakupování
9.Management jakosti v etapě realizace produktů
10.Charakteristiky managementu jakosti ve službách
11.Měření v systémech managementu jakosti, principy a typy
12.Audity jakosti, cíle a postupy
13.Bechmarking, postupy a metody
14.Rozvojové trendy v systémech managementu jakosti, integrace systémů
managementu
Obsah cvičení:
1. Výklad požadavků na systémy managementu jakosti v normách ISO 9000:2000
2. Postupy řízení neshodných výrobků
3. Postupy analýzy hodnoty pro zákazníka, 1. část
4. Postupy analýzy hodnoty pro zákazníka, 2. část
5. Postupy přerozdělování cílů jakosti a ukazatelů měření výkonnosti systému
6. Identifikace položek nákladů vztahujících se k jakosti v modelu PAF
7. Identifikace položek nákladů vztahujících se k jakosti v modelu procesních
nákladů
8. Propočty efektivnosti zlepšování jakosti
9. Postupy měření spokojenosti a loajality zákazníků
10. Principy a metody sebehodnocení
11. Řešení případové studie na sebehodnocení
12. Základní statistické metody
13. Obhajoby projektových prací
14. Obhajoby projektových prací, zápočty
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.