639-0027/02 – Quality Management (QM)
Gurantor department | Department of Quality Management | Credits | 5 |
Subject guarantor | prof. Ing. Jiří Plura, CSc. | Subject version guarantor | prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 3 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1996/1997 | Year of cancellation | 2011/2012 |
Intended for the faculties | FMT | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
Teaching methods
Summary
Students might understand the principal consequences and reasons for creating,
maintenance and development of company´s quality management systems. The
explanation of key items and processes within this management is stressed with
special regards to quality assurance in design stage, purchasing, production,
services etc. The students also learn in more details to calculate costs and
effects related to quality and another types of measurements in quality
management systems. The basic features of various conceptions of quality
management systems (according to the ISO, branch standards and TQM) will be
explained too. The seminars are focused on case studies solving in the field of
customer value analysis, use of some statistical tools in quality management.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Additional study materials
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Obsah přednášek:
1.Úvod do problematiky managementu jakosti, terminologie,
2.Principy a koncepce systémů managementu jakosti
3.Požadavky na systémy managementu jakosti podle souboru norem ISO 9000:2000
4.Požadavky na systémy managementu podle EFQM Modelu Výjimečnosti
5.Úloha vedení v systémech managementu jakosti
6.Ekonomické aspekty managementu jakosti
7.Management jakosti v etapě návrhu a vývoje
8.Management jakosti v etapě nakupování
9.Management jakosti v etapě realizace produktů
10.Charakteristiky managementu jakosti ve službách
11.Měření v systémech managementu jakosti, principy a typy
12.Audity jakosti, cíle a postupy
13.Bechmarking, postupy a metody
14.Rozvojové trendy v systémech managementu jakosti, integrace systémů
managementu
Obsah cvičení:
1. Výklad požadavků na systémy managementu jakosti v normách ISO 9000:2000
2. Postupy řízení neshodných výrobků
3. Postupy analýzy hodnoty pro zákazníka, 1. část
4. Postupy analýzy hodnoty pro zákazníka, 2. část
5. Postupy přerozdělování cílů jakosti a ukazatelů měření výkonnosti systému
6. Identifikace položek nákladů vztahujících se k jakosti v modelu PAF
7. Identifikace položek nákladů vztahujících se k jakosti v modelu procesních
nákladů
8. Propočty efektivnosti zlepšování jakosti
9. Postupy měření spokojenosti a loajality zákazníků
10. Principy a metody sebehodnocení
11. Řešení případové studie na sebehodnocení
12. Základní statistické metody
13. Obhajoby projektových prací
14. Obhajoby projektových prací, zápočty
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.