639-0058/01 – Management jakosti v elektrotrechnice (MJEl)

Garantující katedraKatedra managementu kvalityKredity4
Garant předmětudoc. Ing. Milan Hutyra, CSc.Garant verze předmětudoc. Ing. Milan Hutyra, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrletní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení1999/2000Rok zrušení2008/2009
Určeno pro fakultyFEIUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
HUT90 doc. Ing. Milan Hutyra, CSc.
NEN20 prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+2
kombinovaná Zápočet a zkouška 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Vyučovací metody

Anotace

Náplní předmětu je seznámit studenty se základními principy systému mangementu jakosti, směry jeho vývoje a koncepcemi rozvoje. Studenti se seznámí s problematikou současného vnímání jakosti , koncepcí standardů ISO řady 9000, koncepcí TQM. Pochopí rovněž základní ekonomické souvislosti managementu jakosti a naučí se využívat základní techniky a nástroje managementu jakosti. Dále získají informace týkající se problematiky environmentálního managementu (EMS) a jeho vztahu k managementu jakosti v rámci integrovaného managementu

Povinná literatura:

NENADÁL,J.-NOSKIEVIČOVÁ,D.-PETŘÍKOVÁ,R.-PLURA,J.- TOŠENOVSKÝ,J.: Moderní systémy řízení jakosti. Praha. Management Press., 2. vydání , 2002, 282 s. , ISBN 80-7261-071-6. NENADÁL,J.: Měření v systémech managementu jakosti. Praha. Management Press., 2.vydání, 2004, 326 s. , ISBN 80-7261-110-0 NOSKIEVIČOVÁ,D.: Statistické metody v řízení jakosti, skripta VŠB – TU Ostrava, 1999.

Doporučená literatura:

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Osnova přednášek 1. Úvod do problematiky jakosti Definice a vnímání jakosti. Jakost a zákazník. Funkce jakosti v podmínkách trhu. 2. Systémy managementu jakosti. Systémový přístup k zabezpečování jakosti. Koncepce systémů managementu jakosti . Normy řady ISO 9000, vymezení účelu a oblasti využití. 3. TQM (Total Quality Management) Principy koncepce TQM, modely TQM, národní a nadnárodní ceny za jakost. 4. Organizace a zabezpečování jakosti. Úloha vrcholového vedení v organizaci. Tvorba podnikatelské strategie. Firemní politika jakosti. Cíle jakosti a jejich definování. Dokumentace systému managementu jakosti. Benchmarking. Organizační struktury 5. Ekonomika jakosti Podstata ekonomiky jakosti. A její význam v systémech managementu jakosti. Modely výdajů vztahujících se k jakosti. Náklady na životní cyklus produktu 6. Certifikace a zkušebnictví Jakost a spolehlivost. Ověřování spolehlivosti. Přístup EU k prokazování shody a certifikaci. Akreditace. Certifikace systémů, výrobků, personálu. 7.Audity a sebehodnocení v systémech managementu jakosti Typy auditů. Interní audity. Postup při provádění interních auditů. Pojem a význam sebehodnocení. Přístupy a metody sebehodnocení. 7. Jakost a lidský faktor Sociální aspekty. Osobní kvalita. Motivace. Výcvik. 8. Jakost v předvýrobních etapách. Plánování jakosti. Jakost v marketingové strategii. Jakost v etapách vývoje.QFD. Politika jakosti v zásobování. Výběr a hodnocení dodavatelů. Řízení dodavatelů 9. Jakost v etapě realizace produktu Operativní řízení výroby, principy a formy. Způsobilost procesů a jejich hodnocení. Identifikovatelnost a sledovatelnost. Statistická regulace procesů. 10. Jakost v podvýrobních etapách. Specifikace činností v podvýrobních etapách. Systémy péče o základní prostředky. Jakost v manipulaci s nářadím a přípravky .Odpovědnost za výrobek. Měření spokojenosti zákazníků 11. Jakost ve službách a státní a veřejné správě Zákaznický pohled. Využití procesního přístupu. Specifické postavení státní a veřejné správy 12. Zlepšování jakosti Atributy zlepšováníí jakosti. Metodika zlepšování jakosti, cyklus PDCA. Týmová práce. Brainstorming. Neshody, nápravná a preventivní opatření. FMEA. 13. Jakost a ekologie Environmentální systémy řízení dle ISO řady 14000 a jejich vztah k systémům managementu jakosti dle ISO řady 9000. Integrovaný management. Sociální odpovědnost Osnova cvičení 1. Základy matematické statistiky, statistické charakteristiky. 2. Sedm jednoduchých nástrojů managementu jakosti, kontrolní tabulky 3. Histogramy četnosti a jejich aplikace 4. Paretova analýza 5. Diagram příčin a následků 6. Vývojové diagramy 7. Odhady pravděpodobnosti, důležitá výběrová rozdělení. 8. Statistické přejímky 9. QFD 10. FMEA 11. Hodnocení způsobilosti 12. Statistická regulace procesů 13. Presentace semestrálních prací 14. Presentace semestrálních prací

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 1960/1961 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51 3
        Zápočet Zápočet 40 (40) 0 3
                Projekt Projekt 20  0 3
                Písemka Písemka 20  0 3
        Zkouška Zkouška 60 (60) 0 3
                Písemná zkouška Písemná zkouška 60  0 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2005/2006 (B2645) Elektrotechnika, sdělovací a výpočetní technika (2608R004) Komerční elektrotechnika K čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2004/2005 (B2645) Elektrotechnika, sdělovací a výpočetní technika (2608R004) Komerční elektrotechnika P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2004/2005 (B2645) Elektrotechnika, sdělovací a výpočetní technika (2608R004) Komerční elektrotechnika K čeština Ostrava 2 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.