639-0403/03 – Management jakosti (QM)
Garantující katedra | Katedra managementu kvality | Kredity | 4 |
Garant předmětu | prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2009/2010 | Rok zrušení | 2018/2019 |
Určeno pro fakulty | FMT, FS, USP, FEI, HGF, FBI | Určeno pro typy studia | navazující magisterské, bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
- Pochopit současné vnímání jakosti
- Seznámit se se základními principy managementu jakosti, směry jeho vývoje a koncepcemi rozvoje
-Charakterizovat koncepci standartů řady ISO 9000 a koncepci TQM
- Naučit se používat základní techniky a nástroje managementu jakosti
- Pochopit základní ekonomické souvislosti managementu jakosti
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Náplní předmětu je seznámit studenty se základními principy managementu jakosti, směry jeho vývoje a koncepcemi rozvoje. Studenti se seznámí s problematikou současného vnímání jakostí, koncepcí standardů řady ISO 9000 a koncepcí TQM. Pochopí rovněž základní ekonomické souvislosti managementu jakosti a naučí se využívat základní nástroje a metody managementu jakosti. Dále získají informace týkající se vztahu environmentálního managementu (EMS) a managementu jakosti v rámci integrovaného managementu.
.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Jakýkoliv titul, který je věnován problematice managementu jakosti.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
V průběhu semestru dva písemné testy na cvičeních , 2 semestrální projekty (jeden týmový a jeden individuální) . Písemné testy jsou hodnoceny max. po 10 bodech, týmový projekt (presentace) max.5 bodů, individuální max. 10 bodů.Za aktivní účast na min. 11 cvičeních za semestr lze získat 5 bodů. Celkem lze za semestr získat 40 bodů.
E-learning
Další požadavky na studenta
Pro absolvování tohoto předmětu nejsou žádné další požadavky.
There are no other requirements for passing this course.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Osnova přednášek
1. Úvod do problematiky jakosti
Definice a vnímání jakosti. Jakost a zákazník. Funkce jakosti v podmínkách
trhu.
2. Systémy managementu jakosti.
Systémový přístup k zabezpečování jakosti. Koncepce systémů managementu
jakosti .
Normy řady ISO 9000, vymezení účelu a oblasti využití.
3. TQM (Total Quality Management)
Principy koncepce TQM, modely TQM, národní a nadnárodní ceny za jakost.
4. Organizace a zabezpečování jakosti.
Úloha vrcholového vedení v organizaci. Tvorba podnikatelské strategie. Firemní
politika jakosti. Cíle jakosti a jejich definování. Dokumentace systému
managementu jakosti. Benchmarking. Organizační struktury
5. Ekonomika jakosti
Podstata ekonomiky jakosti. A její význam v systémech managementu jakosti.
Modely výdajů vztahujících se k jakosti. Náklady na životní cyklus produktu
6. Certifikace a zkušebnictví
Jakost a spolehlivost. Ověřování spolehlivosti. Přístup EU k prokazování shody
a certifikaci. Akreditace. Certifikace systémů, výrobků, personálu.
7.Audity a sebehodnocení v systémech managementu jakosti
Typy auditů. Interní audity. Postup při provádění interních auditů. Pojem a
význam sebehodnocení. Přístupy a metody sebehodnocení.
8. Jakost a lidský faktor
Sociální aspekty. Osobní kvalita. Motivace. Výcvik.
9. Jakost v předvýrobních etapách.
Plánování jakosti. Jakost v marketingové strategii. Jakost v etapách
vývoje.QFD. Politika jakosti v zásobování. Výběr a hodnocení dodavatelů. Řízení
dodavatelů
10. Jakost v etapě realizace produktu
Operativní řízení výroby, principy a formy. Způsobilost procesů a jejich
hodnocení. Identifikovatelnost a sledovatelnost. Statistická regulace procesů.
11. Jakost v podvýrobních etapách.
Specifikace činností v povýrobních etapách. Systémy péče o základní
prostředky. Jakost v manipulaci s nářadím a přípravky .Odpovědnost za výrobek.
Měření spokojenosti zákazníků
12. Jakost ve službách a státní a veřejné správě
Zákaznický pohled. Využití procesního přístupu. Specifické postavení státní a
veřejné správy
13. Zlepšování jakosti
Atributy zlepšováníí jakosti. Metodika zlepšování jakosti, cyklus PDCA. Týmová
práce. Brainstorming. Neshody, nápravná a preventivní opatření. FMEA.
14. Jakost a ekologie
Environmentální systémy řízení dle ISO řady 14000 a jejich vztah k systémům
managementu jakosti dle ISO řady 9000. Integrovaný management. Společenská organizací.odpovědnost
Osnova cvičení
1. Základy matematické statistiky, statistické charakteristiky.
2. Sedm jednoduchých nástrojů managementu jakosti, kontrolní tabulky
3. Histogramy četnosti a jejich aplikace
4. Paretova analýza
5. Diagram příčin a následků
6. Vývojové diagramy
7. Odhady pravděpodobnosti, důležitá výběrová rozdělení.
8. Statistické přejímky
9. QFD
10. FMEA
11. Hodnocení způsobilosti
12. Statistická regulace procesů
13. Presentace semestrálních prací
14. Presentace semestrálních prací
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.