639-0407/03 – Systémy managementu jakosti I. (QMS I)
Garantující katedra | Katedra managementu kvality | Kredity | 5 |
Garant předmětu | prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Jaroslav Nenadál, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2008/2009 | Rok zrušení | 2010/2011 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student by měl být schopen:
1. Popsat požadavky na systémy managementu jakosti podle norem ISO ř. 9000.
2. Pochopit a vysvětlit základní principy managementu jakosti.
3. Aplikovat základní postupy managementu jakosti v praxi.
4. Porovnávat různé přístupy a koncepce managementu jakosti.
Vyučovací metody
Anotace
Předmět je orientován na pochopení základních pojmů a souvislostí týkajících
se vytváření, udržování a rozvoje podnikových systémů managementu jakosti.
Přednášky a cvičení jsou orientována zejména na nejdůležitější procesy
zabezpečování jakosti.
Povinná literatura:
1. NENADÁL,J.-NOSKIEVIČOVÁ,D.-PETŘÍKOVÁ,R.-PLURA,J.-TOŠENOVSKÝ,J.: Moderní
systémy řízení jakosti. 2. doplněné vydání. Praha. Management Press.
2002,282 s.
2. VEBER,J. a kol.: Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha. Grada
Publishing. 2002, 163 s.
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Přednášky:
1. Historický vývoj managementu jakosti, úvod do problematiky, základní
definice pojmů. Systémy managementu jakosti jako součást podnikového
managementu
2. Základní koncepce a přístupy managementu jakosti. Koncepce ISO, koncepce
odvětvových standardů, koncepce TQM
3. Systém managementu jakosti jako soubor navazujících procesů. Model procesu.
Základy procesního managementu.
4. Řízení dokumentů a záznamů. Struktura dokumentace systémů managementu
jakosti. Postupy a význam řízení dokumentů a záznamů.
5.Management jakosti jako trilogie plánování, zabezpečování a zlepšování
jakosti – výklad a charakteristika jednotlivých částí.
6.-7. Procesy zabezpečování jakosti v předvýrobních etapách. Význam
předvýrobních etap pro tvorbu jakosti. Koncepce nákladově-efektová a koncepce
včasné výstrahy. Úvod k aplikaci vybraných metod a nástrojů zabezpečování
jakosti v předvýrobních etapách.
8.-9. Procesy zabezpečování jakosti v nakupování. Význam dodávek pro jakost
produktů. Hodnocení a výběr dodavatelů. Definování požadavků na jakost
dodávek.
Ověřování shody dodávek. Hodnocení výkonnosti dodavatelů.
10.-11. Procesy zabezpečování jakosti v realizaci produktů. Vazba managementu
jakosti na operativní řízení procesů. Řízení tzv. zvláštních procesů.
Identifikace a sledovatelnost produktů. Ochrana majetku zákazníka. Skladování
a
manipulace s materiálem a jeho význam pro zabezpečování jakosti.
12. Ověřování shody produktů. Základní typy a formy technické kontroly –
význam
a funkce. Samokontrola a předpoklady jejího úspěšného uplatňování
13. Řízení neshodných produktů, význam a postupy. Opatření k nápravě.
Preventivní opatření a jejich realizace.
14. Základy auditování systémů managementu jakosti. Druhy a podstata
auditování. Role auditora a prověřovaného. Vazba auditů na procesy zlepšování.
Cvičení:
1. Vývoj modelů zabezpečování a managementu jakosti – analýza rozdílů a trendů
2. Seznámení se základními požadavky normy ČSN EN ISO 9001:2001 na systémy
managementu jakosti
3. Řízení dokumentů – řešení případové studie
4. Řízení technických změn – aplikace hry rolí
5. Volba kritérií pro hodnocení a výběr dodavatelů, metody určování závažnosti
kritérií. Metoda párového porovnání.
6. Tvorba kontrolního postupu pro ověřování shody produktů
7. Tvorba vývojového diagramu postupu řízení neshodného produktu
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.