639-2008/01 – Praktické aspekty systémů managementu kvality (PASM)
Garantující katedra | Katedra managementu kvality | Kredity | 2 |
Garant předmětu | Ing. David Vykydal, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. David Vykydal, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2014/2015 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cíle předmětu:
Získání základního souboru znalostí a dovedností v oblasti aplikace požadavků systémových standardů ISO 9001 a ISO/TS 16949 pro oblast managementu kvality, které umožní studentům (absolventům) snáze aplikovat tyto požadavky v praxi.
Výstupy z učení:
Získané znalosti:
- interpretace požadavků na systémy managementu kvality a dalších doporučení aktuálních standardů;
- zavádění, udržování a rozvoj systémů managementu kvality v různých typech organizací.
Získané dovednosti:
- aplikace vybraných stěžejních požadavků na systémy managementu kvality dle stávající normativní základny;
- implementace principů managementu kvality do procesů a činností organizací.
Vyučovací metody
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Budování a udržování systému managementu kvality je úzce spjato s požadavky standardů, které se zaměřují právě na tuto část řízení organizace. Jedním z těchto standardů je generická norma ISO 9001. Znalost požadavků normy ISO 9001 a schopnost jejich naplnění v praktických podmínkách organizací je jednou z klíčových dovedností manažerů kvality. Studenti budou mít možnost se v tomto předmětu podrobně s požadavky ISO 9001 seznámit, na vzorových příkladech pochopit jejich podstatu a formou případové studie získat dovednost jejich aplikace.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
[1] HOYLE, D.: Automotive Quality Systems Handbook, Second Edition: ISO/TS 16949:2002 Edition. Butterworth-Heinemann. 2005.
[2] NENADÁL, J.: Měření v systémech managementu jakosti. Druhé doplněné vydání. Praha. Management Press, 2004.
[3] ČSN EN ISO 9000 Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník. Praha: ÚNMZ, 2006.
[4] ČSN ISO/TS 16949 Systémy managementu kvality – Zvláštní požadavky na používání ISO 9001:2008 v organizacích zajišťujících sériovou výrobu a výrobu náhradních dílů v automobilovém průmyslu. Praha: ÚNMZ, 2009.
[5] ČSN ISO 10001 Managementu kvality – Spokojenost zákazníka – Směrnice pro pravidla chování organizací. Praha: ČNI, 2007.
[6] ČSN ISO 10002 Managementu kvality – Spokojenost zákazníka – Směrnice pro vyřizování stížností v organizacích. Praha: ČNI, 2004.
[7] ČSN ISO 10003 Managementu kvality – Spokojenost zákazníka – Směrnice pro externí řešení sporů organizace. Praha: ČNI, 2007.
[8] ČSN ISO/TR 10013 Směrnice pro dokumentaci systému managementu jakosti. Praha: ČNI, 2001.
[9] ČSN EN ISO 19011 Směrnice pro auditováni systému managementu. Praha: ÚNMZ, 2012.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Vypracování celosemestrálního projektu.
80% docházka na cvičení.
E-learning
1. NENADÁL, J. a kol. Managementu kvality. Elektronické studijní texty. VŠB-TUO, 2022.
Další požadavky na studenta
Vypracování semestrálního projektu na zadané téma (analýza současného stavu systému managementu kvality v organizaci) s minimálním rozsahem 20 stran.
Projekt bude kontrolován vyučujícím do 14 dnů po odevzdání a výsledky budou studentům zaslány mailem prostřednictvím IS.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Systémy managementu kvality – charakteristika základního souboru norem ISO řady 9000, požadavky normy ISO 9001 – příklady praxe.
2. Požadavky normy ISO 9001, příklady praxe - pokračování.
3. Základní principy managementu kvality dle ISO řady 9000 a možnosti jejich naplňování v souladu s požadavky ISO 9001.
4. Požadavky a doporučení na řízení dokumentace v systémech managementu kvality dle ISO 9001 a ISO/TR 10013, příručka kvality.
5. Management rizik, základní charakteristika, postupy.
6. Procesní řízení v systémech managementu kvality dle ISO 9001, základní charakteristiky, principy, definování kritérií procesního řízení a tvorba procesní mapy – část 1.
7. Procesní řízení v systémech managementu kvality dle ISO 9001, základní charakteristiky, principy, definování kritérií procesního řízení a tvorba procesní mapy – část 2.
8. Management zdrojů – řízení lidských zdrojů (karta pracovního místa), hodnocení účinnosti výcviku (ISO 10015) a hodnocení dodavatelů.
9. Hodnocení spokojenosti zákazníků a zaměstnanců, postupy a metodiky. Proces vyřizování stížností a reklamací (ISO 10002 a 10003).
10. Auditováni systému managementu kvality, principy a postupy (ISO 19011), plán a program auditu.
11. Neustálé zlepšování v systémech managementu kvality, nápravná a preventivní opatření.
12. Přezkoumání systému managementu kvality dle ISO 9001.
13. Norma ISO 9004 – Řízení udržitelného úspěchu organizace.
14. Rozdíly v požadavcích ISO 9001 a ISO/TS 16 949.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky