639-2016/01 – Úvod do managementu kvality (UMK)
Garantující katedra | Katedra managementu kvality | Kredity | 7 |
Garant předmětu | Ing. Mgr. Petra Halfarová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Mgr. Petra Halfarová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student se bude umět orientovat v administrativní a organizační stránce studia na VŠB-TU Ostrava.
Student bude umět pracovat s relevantními zdroji informací.
Student si osvojí základní pojmy a principy managementu kvality.
Student se seznámí s vybranými metodami a nástroji managementu kvality.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Ostatní aktivity
Exkurze
Výuka odborníka z praxe (přednáška nebo cvičení)
Anotace
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený přehled o managementu kvality a jeho oblastech, které budou vyučovány v rámci specializace Management kvality na VŠB-TU Ostrava. Představeny budou všechny předměty, jejichž výuka je zajišťována na katedře managementu kvality, a jejich obsah, význam a provázanost na jednotlivé oblasti managementu kvality. Náplň práce absolventů a možnost jejich uplatnění bude studentům představena v rámci odborných exkurzí.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
80% účast na výuce.
Zpracování semestrální práce a její prezentace.
Účast na exkurzích (pouze studenti prezenční formy studia).
Zkušební test.
E-learning
Další požadavky na studenta
V tomto předmětu nejsou žádné další požadavky na studenty.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Studium na VŠB-TU Ostrava. Představení univerzity a jejích pracovišť. Katedra managementu kvality a její akademičtí pracovníci.
2. Univerzitní informační systémy, důležité webové aplikace (Edison, Elektronický výukový systém, knihovna apod.).
3. Základní pojmy managementu kvality. Význam managementu kvality v 21. století. Terminologie managementu kvality.
4. Historický vývoj managementu kvality. Významné osobnosti a jejich příspěvek k rozvoji oboru.
5. Principy současného managementu kvality. Procesní model a jeho aplikace.
6. Systém managementu kvality VŠB-TU Ostrava. Portál ISO a základní dokumenty týkající se studia.
7. Využití statistických metod v managementu kvality. Teorie pravděpodobnosti a matematická statistika.
8. Plánovaní kvality produktu a procesu, postupy a principy. Nástroje plánovaní a zlepšování kvality.
9. Řízení a zlepšování procesů. Statistická regulace procesu.
10. Počítačová podpora managementu kvality. Představení vybraných software a jejich možného využití v managementu kvality.
11. Lidský faktor v managementu kvality. Základní principy řízení lidských zdrojů v organizaci.
12. Řízení znalostí, principy a postupy. Od učící se organozace ke znalostní společnosti.
13. Posuzování shody, zkušebnictví a certifikace. Základní legislativa a pojmy z oblasti metrologie.
14. Náplň práce absolventů oboru management kvality. Praktické zkušenosti absolventů oboru managementu kvality.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky