639-2018/01 – Lidský faktor v managementu kvality (LFMK)
Garantující katedra | Katedra managementu kvality | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Zdenka Hofbruckerová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Zdenka Hofbruckerová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Úspěšná implementace systému managementu kvality nespočívá jen v přímém řízení kvality, ale především závisí na schopnostech a vědomostech lidí v podniku, jejich motivaci a jejich trvalé a účinné výchově ke kvalitě. Předmět je veden s akcentem na oblast požadavků aktuálních standardů systému managementu kvality.
Získané znalosti:
- znát základní pojmy v oblasti řízení lidských zdrojů.
- seznámit se s úlohou řízení lidských zdrojů v rámci managementu kvality.
- znát různé přístupy k motivaci, hodnocení a odměňování zaměstnanců.
Získané dovednosti a kompetence:
- seznámit se se svými osobnostními charakteristikami a možnostmi seberozvoje.
- naučit se pravidlům efektivní komunikace.
- umět aplikovat vybrané metody a nástroje v oblasti péče o lidské zdroje v kontextu systému managementu kvality.
- osvojit si vybraná měření v systémech řízení lidských zdrojů.
- osvojit si metody a nástroje využívané v různých fázích řízení lidských zdrojů.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Výuka odborníka z praxe (přednáška nebo cvičení)
Anotace
Předmět je zaměřen na problematiku řízení lidských zdrojů v podniku, včetně vysvětlení významu základních principů, procesů a nástrojů řízení lidských zdrojů v podnikové praxi. Součástí výuky je vhled do problematiky komunikace, motivace, hodnocení a odměňování v systémech managementu kvality. Posluchači si v rámci výuky otestují své osobnostní nastavení a seznámí se s možnostmi dalšího seberozvoje. Pozornost je věnována i různým koncepcím řízení organizace jako jsou společenská odpovědnost organizací, systém řízení Baťa nebo Průmysl 4.0 a souvislostem s managementem kvality.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Vypracování 1 prezentace na zvolené téma
Vypracování 1 individuálního projektu
Aktivní účast na cvičeních (80 %)
Splnění zápočtového testu
Písemná zkouška
E-learning
http://www.elearn.vsb.cz/archivcd/FMMI/JLF/
https://lms.vsb.cz/
Další požadavky na studenta
Studium aktuálních časopiseckých materiálů.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Význam lidského faktoru v managementu kvality.
2. Systém řízení lidských zdrojů dle požadavků systému managementu kvality. Komplexní podniková integrace.
3. Vývoj strategie vzdělávání v podniku. Filosofie učícího se podniku. Znalostní organizace.
4. Formy a struktury vzdělávání pracovníků ke kvalitě. Měření a hodnocení efektivnosti výcviku.
5. Úloha vrcholového vedení v managementu kvality a delegace pravomocí. Vedení lidí (leadership), styly vedení.
6. Komunikace v systémech managementu kvality. Moderní komunikační kanály.
7. Motivace zaměstnanců. Motivační programy, měření jejich účinnosti.
8. Spokojenost zaměstnanců, měření, vyhodnocování. Loajalita a angažovanost.
9. Osobní kvalita jedince jako podstata kvality organizace. Individuální charakteristiky jedince, různé strategie spolupráce. Průmysl 4.0.
10. Etické principy podnikových systémů řízení.
11. Týmová práce a její formy v managementu kvality (Kroužky jakosti, KAIZEN, 5 S, IIP).
12. Podniková kultura, její vztah k systému managementu kvality.
13. Systém řízení Baťa.
14. Společenská odpovědnost organizací (CSR), vztah k systému managementu kvality, měření standardy. Koncepce vytváření sdílené hodnoty (CSV).
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky