639-3005/04 – Speciální statistické metody (SSM)
Garantující katedra | Katedra managementu kvality | Kredity | 6 |
Garant předmětu | prof. Ing. Darja Noskievičová, CSc. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Darja Noskievičová, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Získané znalosti:
- student bude schopen zvolit správné grafické metody a statistické testy pro ověřování předpokladů o datech
- student bude umět zvolit správný systém přejímacích plánů;
- student bude umět zvolit vhodné metody SPC v případě porušení předpokladů pro použití klasických Shewhartových
regulačních diagramů.
Získané dovednosti:
- student bude schopen aplikovat přejímací plány v různých praktických situacích;
- student bude schopen implementovat složitější netradiční metody SPC;
- student bude schopen využívat při aplikaci výše uvedených metod vybrané SW.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Cílem předmětu je prohloubit teoretické základy a praktické znalosti studentů, s důrazem na statistickou regulaci procesů. Důraz je kladen na postupy ověřování předpokladů o datech, komplexní řešení zadaného problému. Pozornost je věnována složitějším netradičním metodám, zejména v oblasti statistické regulace procesu.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Kombinovaná zkouška. Vypracování 2 individuálních projektů. Průběžná kontrola připravenosti na cvičení. Vyřešení zápočtového testu. 80% účast na cvičeních.
E-learning
Integrovaný systém modulární počítačové podpory výuky ekonomicko-technického zaměření (http://lms.vsb.cz): Vzdělávací modul 4 – Zlepšování procesů s využitím statistické analýzy:submodul Analýza statistické stability procesu, submodul Postupy analýzy příčin variability, návrhy opatření ke zlepšení, vyhodnocení dosaženého zlepšení. NOSKIEVIČOVÁ, D. Speciální statistické metody – nekonvenční regulační diagramy. Studijní opory. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2015. NOSKIEVIČOVÁ, D. Speciální statistické metody. Studijní opory. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2008.BRODECKÁ, K. a kol. Elektronická sbírka příkladů k předmětům zaměřeným na aplikovanou statistiku v rámci studijních plánů oboru Management jakosti. Studijní opory. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2009. NOSKIEVIČOVÁ, D. Special Statistical Methods for Quality Management. Studijní opory. Doplňkové texty v anglickém jazyce Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2012.
Další požadavky na studenta
Vypracování individuálních projektů; absolvování průběžných kontrolních testů a zápočtového testu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Komplexní statistická analýza jednorozměrných dat (grafické metody ověřování normality dat, nezávislosti dat, homogenity dat, konstantnosti střední hodnoty a rozptylu).
2. Komplexní statistická analýza dat (statistické testy normality dat, nezávislosti dat, homogenity dat, předpokladů o parametrech rozdělení).
3. Statistické základy statistické regulace procesu (SPC).
4. Předpoklady pro použití klasických Shewhartových regulačních diagramů a jejich ověřování.
5. Přehled a volba klasických Shewhartových regulačních diagramů.
6. Konstrukce a analýza klasických Shewhartových regulačních diagramů.
7. Přehled a volba netradičních regulačních diagramů.
8. Regulační diagramy při nenormálním rozdělení znaku jakosti .
9. Regulační diagramy s pamětí (CUSUM, EWMA ).
10. Metody SPC při nízkém stupni opakovatelnosti procesu (Cílové Short Run diagramy).
11. Metody SPC při nízkém stupni opakovatelnosti procesu (Standardizované Short Run diagramy).
12. SPC při autokorelovaných datech.
13. Metody SPC pro vysoce způsobilé procesy (CCC, CCC-r diagramy).
14. Základy statistické přejímky.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky