639-3018/01 – Řízení znalostí (KM)
Garantující katedra | Katedra managementu kvality | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Ing. Zdenka Hofbruckerová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Zdenka Hofbruckerová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný typu B |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Obsahová náplň předmětu je vedena s cílem pochopit, že úspěch, kvalita a konkurenceschopnost podnikového řízení závisí především na schopnostech, znalostech a dovednostech lidí - zaměstnanců a na jejich trvalé výchově a celoživotním učení se. Řízení znalostí je představeno v kontextu systému managementu kvality.
Získané znalosti:
- znát základní pojmy v oblasti řízení znalostí.
- seznámit se s úlohou řízení znalostí v rámci managementu kvality.
- znát různé přístupy ke vzdělávání v organizaci – možnosti vzdělávání zaměstnanců, hodnocení efektivity vzdělávání.
Získané dovednosti a kompetence:
- seznámit se s různými strategiemi získávání znalostí a nalezení vlastního způsobu efektivního sebevzdělávání.
- umět analyzovat potřeby znalostí v organizaci a umět naplánovat jejich získávání.
- umět aplikovat vybrané metody a nástroje v oblasti řízení znalostí v kontextu systému managementu kvality.
- osvojit si vybraná měření v oblasti řízení znalostí.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Anotace
Předmět je zaměřen na problematiku řízení znalostí v podniku, včetně vysvětlení významu základních principů, procesů a nástrojů řízení znalostí v podnikové praxi. Součástí výuky je vhled do problematiky vzdělávání zaměstnanců, analýzy potřeb znalostí, realizaci a hodnocení efektivity vzdělávání. Pozornost je zaměřena i na různé koncepty řízení znalostí v podnikové praxi: učící se organizace, znalostního podniku a jejich charakteristik. Posluchači si v rámci výuky otestují své schopnosti učit se a mají možnost nalézt si optimální způsob sebevzdělávání.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
TRUNEČEK, J. Management znalostí. Praha: C.H. Beck, 2004.
ISBN 80-7179-884-3.
PETŘÍKOVÁ, R., Z. HOFBRUCKEROVÁ, R. LEŠINGROVÁ a P. HERCÍK. Společenská odpovědnost organizací. Ostrava: DTO CZ, 2008. ISBN 978-80-02-02099-6.
BLÁHA, J., A. ČOPÍKOVÁ a P. HORVÁTHOVÁ. Řízení lidských zdrojů: Nové trendy. Praha: Management Press, 2016.
ISBN 978-80-7261-430-1.
ZELENÝ, M. Human System Management. World Scientific Publishing, Singapore, 2005.
ISBN 981-02-4913-6.
MISHRA, J. K. Knowledge Management: Complexity, Learning and Sustainable Innovation. New Delhi: GLobal India Publications Pvt Ltd., 2009.
ISBN 978-93-80228-15-0.
MERTINS, K., P. HEISIG a J. VORBECK. Knowledge Management: Best Practices in Europe. Berlin: Springer, 2001.
ISBN 978-3-662-04468-1.
LIEBOWITZ, J. Knowledge Management Handbook: Collaboration and Social Networking. Boca Raton, FL: CRC Press, 2012.
ISBN 9781439878033.
SENGE, P. a N. WILLY. Learning Organizations. [New York?]: Culp Press, 2012.
ISBN 9786201930629.
GROFF, T. R. a T. P. JONES. Introduction to Knowledge Management: KM in Business. [New York?]: Butterworth Heinemann, 2003. ISBN 0-7506-728-7.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Vypracování 1 prezentace na zvolené téma
Vypracování 1 individuálního projektu
Aktivní účast na cvičeních (80 %)
Splnění zápočtového testu
Písemná zkouška
E-learning
Stránky fakulty FMT.
Další požadavky na studenta
Požadovaná účast na cvičeních.
Studium aktuálních časopiseckých materiálů.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Nová znalostní ekonomika. Řízení znalostí jako součást celopodnikového řízení.
2. Role řízení znalostí v systému managementu kvality. Odkazy na řízení znalostí ve standardech managementu kvality.
3. Od učící se organizace ke znalostní společnosti. Intelektuální kapitál. Inovační firemní kultura.
4. Data - Informace - Znalosti. Základní přístupy k řízení znalostí.
5. Role kreativity při tvorbě nových znalostí. Specifické vlastnosti znalostí. Znalosti jako nositel konkurenceschopnosti v konceptu Průmysl 4.0.
6. Základní kategorie aktivit a operace v oblasti změny manažerského prostředí - od konkurence produktové ke konkurenci znalostní.
7. Analýza potřeb rozvoje znalostí zaměstanců. Proces tvrorby znalostí.
8. Nové znalosti - orientace na nehmotná aktiva. Podnikové znalosti jako konkurenční výhoda. Cyklus řízení znalostí.
9. Metody hodnocení znalostí. Znalostní účty.
10. Význam znalostního řízení v procesech plánování a neustálého zlepšování.
11. Znalosti v systému řízení Baťa.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích