651-2226/01 – Základy hydrologie a pedologie (ZHaP)
Garantující katedra | Katedra chemie a fyzikálně-chemických procesů | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Eva Szotkowská Lacková, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Eva Szotkowská Lacková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný typu A |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2022/2023 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
- základní dovednosti vyhodnocování měření základních hydrologických veličin, jejich statistické a grafické zpracování
- základní dovednosti charakterizovat povodí
- základní dovednosti vyhodnocování měření základních hydropedologických veličin, jejich statistické a grafické zpracování
- základní dovednosti klasifikace půd
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Studovány jsou základy hydrologie, kvantifikace zásob vody v hydrosféře. Jsou studovány prvky hydrologické bilance, postupy měření základních hydrologických veličin, jejich statistické a grafické zpracování. Dále je studium soustředěno na půdotvorné faktory, fyzikální a fyzikálně-chemické charakteristiky půd, agrochemické vlastnosti půd, půdní vodu, hydrostatika a hydrodynamika půdní vody, klasifikace půd. Nakonec je pozornost věnována pohybu vody pod zemským povrchem, hydropedologický průzkum a vodní režim půd.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
- zápočtový test
- aktivní účast na cvičeních
E-learning
https://www.fmmi.vsb.cz/modin/cs/studijni-opory/resitelsky-tym-1-procesni-inzenyrstvi/environmentalni-aspekty-ochrany-vod-a-pud/
Další požadavky na studenta
- zápočtový test
- aktivní účast na cvičeních
- zpráva z exkurze
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Základní pojmy. Význam a rozdělení hydrologie. Vývoj hydrologie. Vznik vody. Hydrosféra a její složky. Rozdělení vody na Zemi. Výskyt vody na Zemi.
2. Povodí. Srážko-odtokový proces v povodí. Hydrologický cyklus. Hydrologická bilance. Základní bilanční rovnice.
3. Vlhkost ovzduší. Výpar. Srážky (vznik a druhy, extrémní deště, měření srážek, plošné a časové rozdělení srážek.).
4. Vodní toky. Říční síť (klasifikace základní charakteristiky). Vodní stavy a jejich pozorování. Měření průtoků. Měrná křivka průtoků.
5. Čáry četnosti a čáry překročení průtoků. Vlivy působící na povrchový odtok. Maximální průtoky. Minimální průtoky.
6. Čáry četnosti a čáry překročení průtoků. Vlivy působící na povrchový odtok. Maximální průtoky. Minimální průtoky. Zimní režim toků a ledové jevy. Povodně. 7. Vodní nádrže. Účel vodních nádrží a jejich rozdělení. Povodí nádrže, určení největšího odtokového množství. Přehrady. Teplotní a chemická stratifikace. Pohyby vodních mas.
8. Podpovrchová voda. Podzemní vody. Hydrologická bilance jakosti podzemních vod a jejich zhodnocení. Podzemní složka odtoku. Přehled metod pro určení podzemní složky odtoku.
9. Pedogeneze (pedogenetické faktory – mateční substrát, podnebí, organismy, reliéf, podzemní voda, činnost člověka, vliv času), dílčí pedogenetické procesy – zvětrávání, půdní humus, rašelinní, translokace a akumulace).
10. Fyzikální vlastnosti půdy (struktura půdy, pórovitost půdy, půdní voda, půdní vzduch, tepelný režim půdy). Chemie půdy a agrochemické vlastnosti půdy. 11. Systematika a klasifikace půd (půdní profil a charakteristika půdních horizontů). Půdní typy.
12. Úrodnost půdy. Půdní fond ČR. Zemědělské meliorace půdy.
13. Hydropedologie: Vlastnosti půdní vody. Kategorie půdní vody. Potenciál půdní vody. Systémy klasifikace půdní vody. Měření vlhkosti půdy. Termodynamika půdní vody.
14. Vodní režim půd (základní hydropedologická bilanční rovnice, zdroje vody v půdě, evapotranspirace, typy vodního režimu půd, hydrologická funkce půdních typů). Vliv odvodnění na půdu. Vliv závlah na půdu.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky