654-3003/01 – Strategický management (SM)
Garantující katedra | Katedra řízení průmyslových systémů | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Šárka Vilamová, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Šárka Vilamová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2022/2023 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Získané znalosti:
- student bude umět charakterizovat základní firemní strategie a principy strategického řízení průmyslového podniku
- student bude umět formulovat základní nástroje strategické analýzy firmy na B2B trhu
Získané dovednosti:
- student bude umět využít svých znalostí k rozhodnutí o vhodnosti použití konkrétní analýzy průmyslového podniku
- student bude umět aplikovat své teoretické poznatky k návrhům na zlepšení strategické pozice průmyslové firmy
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět je zaměřen na pochopení podstaty strategického myšlení, strategického chování podnikatelských subjektů, osvojení vybraných metod a přístupů strategické analýzy průmyslových podniků. Seznamuje se strategiemi na jednotlivých úrovních řízení průmyslového podniku a vytváří základy pro jejich úspěšnou formulaci a implementaci.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Písemná a ústní zkouška. Vypracování semestrálního projektu a absolvování průběžných testů.
E-learning
Další požadavky na studenta
Vypracování semestrálního projektu a absolvování průběžných testů.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Podstata strategického managementu v průmyslovém podniku. Mise, vize a strategické cíle průmyslového podniku.
2. Strategická analýza okolí průmyslového podniku.
3. Porterův model pěti sil – cíl jeho aplikace, vymezení faktorů majících vliv na intenzitu jednotlivých sil na B2B trhu. Analýza životního cyklu oboru, analýza konkurenčních skupin, scénáře budoucího vývoje okolí podniku.
4. Analýza vnitřního potenciálu průmyslového podniku, analýza klíčových kompetencí. Analýza hodnototvorného řetězce. Benchmarking.
5. SWOT analýza – určení strategické pozice průmyslového podniku, volba vhodné strategie.
6. Strategické alternativy na úrovni podniku – charakteristika růstu/expanze, stabilizace, omezení/defenzivního postoje, formy růstu.
7. Strategie vstupu průmyslových podniků na zahraniční trhy B2B trhy.
8. Strategie vycházející z analýzy portfolia podniku.
9. Porterovy konkurenční strategie. Strategie založené na analýze životního cyklu oboru.
10. Funkcionální strategie – hlavní předmět zájmu strategie marketingové, finanční, výrobní, lidských zdrojů, výzkumu a vývoje. Hodnocení a výběr strategie.
11. Finančně-ekonomické hodnocení podnikatelských strategií – cíle, postup a výstupy finančně ekonomického hodnocení strategie. Využití vícekriteriálního rozhodování ve strategickém managementu.
12. Implementace strategie v průmyslovém podniku.
13. Strategická kontrola a strategický audit v průmyslovém podniku.
14. Moderní trendy ve strategickém řízení průmyslových podniků.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky