654-3315/01 – Marketing a management ve zdravotnictví (MMZ)
Garantující katedra | Katedra řízení průmyslových systémů | Kredity | 6 |
Garant předmětu | prof. Ing. Kamila Janovská, Ph.D. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Kamila Janovská, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2022/2023 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | FMT | Určeno pro typy studia | bakalářské, navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Uvést studenta do základních pojmů, technik, dovedností a teorií managementu z hlediska uceleného pohledu na řízení lidí, řízení procesů a řízení organizace. Pozornost je věnována i rozvoji osobnosti manažera, zejména získání vědomostí a dovedností pro rozvíjení manažerských schopností se zaměřením na oblast zdravotnictví.
Student bude umět
- pojmenovat základní vztahy v podnikovém ekonomickém řízení;
- definovat požadavky na osobnost manažera ve zdravotnictví.
Student bude schopen
- posoudit a vyhodnotit problematiku spojenou s financováním zdravotnictví, zdravotním pojištěním, monitorováním a zajištěním kvality zdravotní péče.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenta se základními pojmy, technikami, dovednostmi a teorií ekonomiky, managementu a marketingu se zaměřením na oblast zdravotnictví.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
zápočtový test
kombinovaná zkouška
E-learning
Další požadavky na studenta
Zápočtový písemný test znalostí.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Základní definice a pojmy z oblasti managementu. Historické pilíře managementu.
2. Základní manažerské funkce - plánování, organizování, vedení, kontrola.
3. Osoba manažera. Vzdělání. Komunikační dovednosti. Osobní management: sebehodnocení, kariéra, time management, odolnost proti stresu.
4. Personální management, teorie motivace a vedení.
5. Management změn. Krizový management, Management rizik.
6. Zvláštnosti managementu ve zdravotnictví.
7. Základní pojmy a názvosloví marketingu, podstata, cíl a role marketingu ve zdravotnické praxi.
8. Marketingová analýza – metody, techniky a nástroje marketingové analýzy. Základní marketingové strategie. Marketingový mix.
9. Systémy řízení kvality ve zdravotnických zařízeních.
10. Zdravotní systémy v ČR, problematika začlenění českého zdravotnictví do systémů zemí EU.
11. Financování zdravotnických zařízení v ČR.
12. Zdravotní pojišťovny v ČR, jejich role v systému řízení a financování zdravotnictví.
13. Ekonomická podstata, poptávka a nabídka zdravotnických služeb, způsoby vykazování zdravotní péče.
14. Profesní organizace v českém zdravotnictví.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.