711-0108/01 – Inženýrská etika (IE)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 2 |
Garant předmětu | Mgr. Tomáš Zemčík, Ph.D. | Garant verze předmětu | Mgr. Tomáš Zemčík, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2015/2016 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP, FS | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Efektivně používat základní metodologické přístupy v etice;
- Orientovat se v základních etických pojmech;
- Eticky zdůvodnit své rozhodnutí v případech, v nichž inženýrům a technikům nepostačují každodenní morální intuice.
- Posoudit oprávněnost etických argumentů při řešení konfliktních situací;
- Identifikovat vlastní silné a slabé stránky v předloženém řešení etického dilematu
Vyučovací metody
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmětem zkoumání etiky jako vědní disciplíny jsou morální přesvědčení a jejich zdůvodnění. Etika je teoretickou reflexí morálky a teorií morálního jednání. Jako filozofická disciplína reflektuje nejen jednání, které je spjaté s rozlišováním správného a špatného, dobrého a zlého, ale také zkoumá individuální a společenská morální přesvědčení, která v souvislosti s uvedeným rozlišováním vznikají.
Inženýrská etika, jakou součást sféry aplikované etiky, kriticky reflektuje důvody morálního jednání, hodnocení a posuzování, zkoumá hodnotové pozadí morálních soudů, oprávněnost jejich zdůvodnění, podložené argumenty a důkazy v rámci technické a inženýrské agendy. Inženýrská etika rozvíjí kritéria, systematizuje normativní přesvědčení a nabízí orientaci jednání v situacích rozhodování, v nichž inženýrům a technikům nepostačují každodenní morální intuice. Inženýrská etika se tedy primárné zajímá o zdůvodnění a ospravedlnění morálních přesvědčení, v případech rozhodování každodenní inženýrské praxe, v nichž jsou naše intuitivní morální přesvědčení nejistá nebo protikladná.
Důraz je kladen na praktickoý rozvoj kompetencí rozpoznání etického konfliktu, schopnosti analyzovat tento problém až k jeho zamlčeným předpokladům a schpnost tyto poznatky sdělit a prezentovat jak expertnímu pracovnímu týmu tak i laikům.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
DROZENOVÁ, W. et al. Etika vědy v České republice: od historických kořenů k současné bioetice. Praha : Filosofia, 2010.
LUCKMANN, T., BERGER, P. Sociální konstrukce reality. Praha : CDK, 1999.
SLACK, J. M. W. O vejcích a vědcích. Praha : Paseka, 2001.
KUHN, T. Struktura vědeckých revolucí. Praha : OIKOYMENH, 1997.
HAIDT, J. Morálka lidské mysli: proč lidstvo rozděluje politika a náboženství. Praha : Dybbuk, 2013.
SELFIE, CH. Nula. Praha : Argo, 2005.
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
xxxx xxxx xxxx xxxx xxxx xxxx xxxx
E-learning
Další požadavky na studenta
Student prokáže zvládnutí základních metodologických východisek etické teorie prostřednictvím napsání eseje.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Vznik etiky jako vědní disciplíny.
2. Základní etické problémy a pojmy.
3. Základní metodologické přístupy v etice (deskriptivní etika, normativní etika, meta-etika, aplikovaná etika).
4. Základní funkce morálky, zdůvodnitelnost morálních vět.
5. Pojem morálního jednání.
6. Historický přehled etických teorii.
7. Povinnost a morální zákon: deontologická etika.
8. Utilitarismus.
9. Předložení etického argumentu a jeho struktura.
10. Myšlenkové experimenty v etice.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky