711-0305/01 – Politické aspekty evropské integrace (PAEI)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 2 |
Garant předmětu | Mgr. Roman Rakowski, Ph.D. | Garant verze předmětu | PhDr. Olga Gubová |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | USP, EKF, FBI, FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské, navazující magisterské, magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student získá základní znalosti z oblasti politických aspektů Evropské unie v kontextu národních zájmů České republiky a mezinárodních vztahů. Má základní orientaci v politice EU, založenou na znalostech a schopnosti samostatného úsudku a je schopen na základně znalostí získaných v předmětu směřování EU.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Anotace
Výklad je zaměřen zejména na politické aspekty evropského integračního procesu, tj. vysvětlení mezinárodněpolitických příčin vzniku, vývoje a současného stavu EU. Důraz je kladen na popsání stavu demokratických rozhodovacích procesů. České národní zájmy a role ČR v EU.
Povinná literatura:
Fiala P., Pitrová M. (2009).Evropská unie. Centrum pro studium demokracie a kultury
Smlouva o EU: konsolidované poslední znění
Říchová, B (2002). Úvod do současné politologie. Portál.
Doporučená literatura:
Judt, T. (2005) Poválečná Evropa, Slovart
Booker, Ch., North, R. (2006). Skryté dějiny evropské integrace. Brno: Barrister&Principál
Ústavy a Listiny základních práv a svobod evropských zemí
Šatava, L (1994) : Národnostní menšiny v Evropě. Nakl. Ivo Železný.
Honzák.F., Pečenka,M., Vlčková, J(1995). Evropa v proměnách staletí. Libri.
Toffler, A. Třetí vlna, nakl.Dokořán,(2001)on: Pan Books 1981)
Giddens, A. (2000). Unikající svět, Sociologické nakladatelství, Praha
Hungtington, S. (1996) Střet civilizací. Rybka Publishers,.
Prorok, V., Lisa, A.: Základy politologie, VŠE, Praha 1999
Fiala P., Pitrová M. Evropská unie, CDK 2009
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Essey,test
E-learning
www.euroskop.cz, http://europa.eu.int/, www.evropska-unie.cz
Další požadavky na studenta
Aktivní Účast na přednáškách a seminářích.
Vypracování eseje na dohodnuté téma.
Test.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Teorie politiky
- Podstata politiky
- Lokální, vnitřní a zahraniční politika. Zájmy a konflikty, způsoby jejich
řešení. Bilaterální a multilaterální vztahy a jejich právní úpravy.
- Hlavní politické myšlenkové směry současnosti (komparace ideologií).
- Teorie demokracie. Politické systémy.
- Lidská práva
2. Uzlové body historického procesu ve 20. století z hlediska jejich vlivu na
současné evropské integrační procesy
- Nové velmocenské uspořádání světa po I. světové válce a jeho důsledky.
Hledání nového obsahu demokracie - USA, Evropa a Rusko mezi světovými válkami.
- Rozdělená Evropa po II. světové válce. Politické, ekonomické, vojenské a
soicální souvislosti.
- Od rozdělení k sjednocení. Evropa ve 20. století - kulturní nebo geologický
pojen.
3. Charakteristika pro Evropu významných integračních seskupení
- Globální a regionální organizace: OSN, Rada Evropy, WEU, NATO, OBSE EU -
kompetence a cíle
- Etapy ve vývoji západoevropské ekonomické a poltiické spolupráce (zejm. EU) a
jejich hlavní obsah. současné členské státy a jejich postavení v EU.
- Rozhodovací procesy v EU a jejich instituce. Úloha Evropského parlamentu,
Evropské komise, Rady ministrů, Evropské rady. Specifika vznikání politického
rozhodnutí EU.
- Nejpodstatnější směry ve strategii EU - monetární unie, institucionální
změny, rozšiřování EU.
- EU a svět. Preference ve vztazích. Evropské a mimoevropské zájmy.
- Středoevropský region a EU. Zájmy České republiky a jejich realizace
- Eurospektikové a eurooptimisté. Perpektivy EU.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky