711-0506/13 – Interpersonální komunikace (IPK)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Mgr. Libuše Páleníčková, Ph.D. | Garant verze předmětu | Mgr. Libuše Páleníčková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2009/2010 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | HGF, FBI | Určeno pro typy studia | navazující magisterské, bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Obsah předmětu je zaměřen na zlepšení komunikačních dovedností, procvičení řešení konfliktů a nácvik prezentačních dovedností. Současně poskytuje teoretický základ pro techniky přesvědčování a metody vedení druhých.
Cílem předmětu je seznámení studentů s teoretickými znalostmi i základními
dovednostmi z oblasti komunikace a vyjednávání mezi lidmi.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Cvičení (v učebně)
Anotace
Výuka se věnuje sociálnímu kontextu komunikace, funkcím komunikace, druhům a formám komunikace, neverbální komunikaci, verbální komunikaci, analýze jazyka, lžím v komunikaci, sociální percepci – vnímání jiných lidí, interpersonální přitažlivosti, naslouchání, komunikaci v teorii her, konfliktům v komunikaci a jejich řešením, vyjednávání, komunikaci s veřejností, masové komunikaci, komunikaci v organizaci, sebeprezentaci a nácviku veřejného vystoupení.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
vyjednávání dle scénářů
E-learning
Další požadavky na studenta
vyjednávání dle scénářů, zápočtový test (dle požadavků konkrétního pedagoga)
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Základní sociální interakce
2. Komunikační proces, druhy a úrovně komunikace
3. Naslouchání jako základ pro porozumění
4. Nonverbální komunikace
5. Verbální komunikace
6. Chyby při interpersonální percepci
7. Typy konfliktů, fáze vývoje konfliktů a možná řešení v jednotlivých fázích
8. Vyjednávání, přesilové a otevřené hry, meze vyjednávání
9. Jak se připravit na prezentaci
10. Speciální případ prezentace - prezentace sebe sama
11. Asertivita
12. Bariéry v komunikaci a jejich překonávání
13. Komunikace v organizaci
14. Otevřená komunikace jako základ zdravého dorozumění, nácvik otevřené komunikace
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky